Jointed Love
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Tips voor fotografie!

5 posters

Go down

Tips voor fotografie! Empty Tips voor fotografie!

Post by maankatje2000 2009-12-03, 11:09 pm

Ok ik ben een totale leek hierin en al wat gesurfd op DoA voor tips maar nu wil ik wat tips van onze Nederlands achterban.

Hoe gaan jullie te werk?

Maken jullie gebruik van extra lichten, of echt professioneel fotografen spul?

Achtergronden: wat gebruik je?

Camera's?

Ik ben zelf aan het experimenteren, maar als ik flash gebruik dan zijn de ogen van Dasha te fel. Ik denk zelf dat ik op verkeerde momenten probeer te fotograferen. Het mooiste vind ik mijn foto's zonder flash. Buiten fotograferen doet het ook goed maar op dit moment is het gewoon het weer niet voor. Ze waaien om xD.
maankatje2000
maankatje2000

Aantal berichten : 1506
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 43
Woonplaats : 's-Hertogenbosch

http://mk2000scrap.blogspot.com/

Back to top Go down

Tips voor fotografie! Empty Re: Tips voor fotografie!

Post by VelvetBat 2009-12-03, 11:26 pm

Hoe gaan jullie te werk?
Maken jullie gebruik van extra lichten, of echt professioneel fotografen spul?
Achtergronden: wat gebruik je?
Camera's?

Ik heb een gordijnrails opgehangen tegen het plafond voor de muur waar ik het beste en meeste licht op vang elke dag. Daaraan heb ik dan van die ringetjes met knijpertjes opgehangen (van de xenos, ik weet niet hoe zoiets heet) en daaraan kan ik dan een stuk stof vastklemmen die ik als achtergrond gebruik. Meestal gebruik ik een oud dekbedovertrek van zwart satijn. Ik moet nog wat nieuwe stoffen kopen als achtergrond zodat ik in de toekomst wat meer kan varieren.

Verder wacht ik voornamelijk af wanneer het een beetje zonnig is, in elk geval niet bewolkt, zodat ik genoeg licht heb. Dan plaats ik mijn doll ervoor, soms op een krukje.

Over het algemeen maak ik foto's alleen met natuurlicht. Maar ik merk dat ik daar de laatste tijd niet echt goeie resultaten mee behaal omdat het zo vaak bewolkt en/of snel donker is. Dus in de toekomst wil ik wel meer met lichten werken.

Qua camera heb ik een spiegelreflex, de Nikon D80 met een 18-200 mm zoom lens. Dat is tot nu toe mijn enige echte fotografenspul, zegmaar.
Maar ik krijg binnenkort van mijn vader nog een statief en ik ga ook eens zijn externe flitser lenen om te kijken of zoiets ook voor mij is.

Ik heb bij de shoot met Sergei, Fragile (van toen hij nog naakt en kaal en face-uploos was) kunstlicht gebruikt (gewoon spotjes die aan het plafond van mijn ouders hingen) en mijn fliser zacht ingesteld. (of hoe je dat ook officieel noemt). ik was wel ontzettend blij met de resultaten, zeker bij die shoot pasten ze heel mooi.
Maar over het algemeen gebruik ik de flitser niet heel vaak eigenlijk. En als dan dus dat hij niet te fel flitst.

En voor de rest ben ik van plan om komend jaar een duinkaart te kopen zodat ik vaker mijn popjes naar buiten kan nemen en dan natuur als achtergrond heb.
VelvetBat
VelvetBat

Aantal berichten : 1425
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 36
Woonplaats : Beverwijk

http://www.velvetbat.nl

Back to top Go down

Tips voor fotografie! Empty Re: Tips voor fotografie!

Post by Hasel 2009-12-03, 11:54 pm

Ik heb twee kleine led spotjes die ik gebruik, meestal zet ik een wat verder weg direct op de pop, en zet ik de ander iets dichterbij maar maak ik het licht diffuus met een doekje of papier en richt ik dat op het gezicht. Op die manier belicht je de schaduwkant van het gezicht ook iets zodat je geen detail verliest.

Ik heb een fotokubes van 30-30 cm voor mijn tiny's en voor mijn grotere poppen gebruik ik meestal gewoon een doek die ik ergens overheen drapeer, of een effen muur. Of ik maak juist gebruik van dingen waarmee ik een setting creeer, meestal dode bloemen ofzo.

Ik gebruik een canon powershot S5 IS. Geen aparte lensen enzo.

Meestal maak ik een aantal proeffoto's en probeer ik wat uit met het licht en de settings van de camera om te zien welke sfeer en effecten ik wil. Als ik dan wat gekozen heb zet ik alles goed op en maak ik van elke pose een aantal foto's uit verschillende hoeken. Op de pc zoek ik vervolgens uit welke foto's met elkaar een mooi geheel vormen en die post ik dan.
Hasel
Hasel

Aantal berichten : 384
Registratiedatum : 2009-11-19
Woonplaats : H'veen

http://www.annevanstormbroek.nl

Back to top Go down

Tips voor fotografie! Empty Re: Tips voor fotografie!

Post by holyvirus 2009-12-03, 11:59 pm

Ik ben bezig met een tutorial over gebruiken van flash voor SA. Wink Ik zal het ook hier posten als ik klaar ben. De truc is om de flash wat diffuser te maken door bv, met een doorzichtig papiertje, vloeitje of zakdoek. Ik gebruik zelf een externe flitser waar ik de flitser van de dolls vandaan hou. De flitser heeft ook een bouncebox erop. (Niet vergeten de witbalans goed in te stellen, als je binnen fotografeert is alles geler door de lampen.)

Hoe gaan jullie te werk?
Voor dat ik überhaupt mijn camera oppak, bedenk ik al een paar dagen of weken van te voren over een photoshoot. Dan bedenk ik de thema, het verhaal wat ik wil vertellen of wat ik wil laten zien. Dan bekijk ik nog welke locatie ik wil gaan fotograferen. Voor natuur licht is het tijdstip belangrijk. Voor snapshots, zet mijn dolls neer tegen mijn bank of beneden de trap tegen de witte muur, de keuken wordt ook vaak gebruikt voor shoot, omdat daar het langst licht blijft. Dankzij mijn externe flitser hoef ik geen zorgen te maken over het licht, maar natuur licht heeft wel zijn charmes.

Maken jullie gebruik van extra lichten, of echt professioneel fotografen spul?
In deze donkere dagen gebruik ik steeds vaker mijn externe flitser. Ik heb ook een flits paraplu, maar daar moet ik nog experimenteren. Ik wil graag verder gaan met studio verlichting en daarvoor hoef je geen dure spullen voor aan te schaffen. Bureau lamp is je vriend. En de statief ook.

Achtergronden: wat gebruik je?
Doeken, lappen stof, de muur, de bank of een groot wit vel papier(ik heb zo'n grote rol papier), mijn zwarte broek Razz of de zolder, die heeft heel veel ouwe verrotte plekjes. Meestal maak ik gebruik van de mindere scherpte diepte, waardoor je een heel vaag en zachte achtergrond krijg.

Camera's?

Point and shoot: HP Photosmart R707. Hp's staan bekend om hun erg trage sluiter. Sinds ik Ted heb, gebruik ik deze camera niet meer.

Spiegelreflex: Ted, mijn Nikon D300 met telelens 18-200mm en primelens 50mm (in dx formaat 75mm, dacht ik)
holyvirus
holyvirus

Aantal berichten : 693
Registratiedatum : 2009-11-06
Leeftijd : 44
Woonplaats : Deventerror

Back to top Go down

Tips voor fotografie! Empty Re: Tips voor fotografie!

Post by Wish 2010-11-20, 10:55 pm

Hoe gaan jullie te werk?

Als ik zin en inspiratie heb neem ik een doll vast en mn camera en begin ik Wink Soms zit het idee al lang in mn hoofd, soms is het gewoon impuls.

Maken jullie gebruik van extra lichten, of echt professioneel fotografen spul?

Soms gebruik ik een bureaulamp op het meest witte licht (geel licht kan vreemd doen) maar ik zorg ervoor dat er iets is dat het licht wat breekt. Zoals een tissue op een korte afstand van de lamp of papier ofzo.

Zelfde als ik flitser gebruik, ik dek het vaak af met tissue of filterwatten van mn aquarium. Voorkomt harde schaduwen en te felle stukken.

Tegenwoordig begin ik ook meer te werken met de handmatige instellingen van mn camera, maar dat vergt weer veel werk en soms heb ik er gewoon geen zin in :p
soms ook oud statief van mn grootvader als het gewoon net iets te donker is en ik toch teveel bibber xD

Achtergronden: wat gebruik je?

Doeken, houten kasten, muren, soms buiten enz.

Camera's?

Nikon D60
Wish
Wish

Aantal berichten : 976
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 35
Woonplaats : Edegem - Belgie

Back to top Go down

Tips voor fotografie! Empty Re: Tips voor fotografie!

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum