Jointed Love
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Feedback/kritiek geven/ontvangen

Go down

Feedback/kritiek geven/ontvangen Empty Feedback/kritiek geven/ontvangen

Post by tha_queen_of_chaos 2009-11-04, 11:29 pm

Dit forum stimuleert het geven van feedback. Oftwel positieve kritiek. Er is altijd verbetering mogelijk, perfect zijn is ook zo saai en ik kan het weten.
Verbetering zien is altijd leuk, maar soms zie je niet je verbeterpunten of weet je niet goed hoe je jezelf kan verbeteren. Daarom is feedback heel belangrijk.

Feedback . Wat is het?:
Feedback kan uit verschillende dingen bestaan. Meningen zijn feedback, net als tips. Ook kritiek kan als feedback dienen. Alles waarin je laat blijken wat je vind van iets is feedback. Dit kan met woorden, of houdingen. Lachen, huilen of een blik zijn allemaal feedback.
Feedback kan je over verschillende dingen geven. Face-ups, foto's, schrijfstijl, gedrag of over een doll in het algemeen.

[size=150]Feedback geven: [/size]
De manier waarop je feedback geeft, is bepalend voor hoe het ontvangen word en of er wat mee gedaan word.
Hier de stappen van kritiek geven en wat tips.

Algemene informatie:

Hou het in de ik-vorm
Jij vindt het, niet iedereen en het IS al zeker niet zo. Zeg bv. ,, Ik vind zus…” Niet ,, Die face-up is lelijk.” Wat jij vind hoeft iemand anders niet te delen, en zo komt het niet te aanvallend over. Jij kan alleen voor jezelf spreken.

Bedenk dat het puur jouw mening is en dat diegene niet die mening hoeft te delen.
Alleen omdat het jouw smaak niet is, hoeft diegene dat niet meteen daarmee eens te zijn. Bedenk dat iemand anders andere smaak heeft dan jou.

Sommige mensen willen niet geholpen worden.
Je kan het nog zo aardig zeggen en nog zo goed bedoelen, sommige mensen willen nou eenmaal geen kritiek. Zeg sorry en ga weer weg. Het heeft geen nut om jezelf druk te maken als ze zelf niet willen luisteren.

Geschreven woorden komen anders over.
Mensen zien en horen niet hoe je iets zegt. Bedenk dus dat geschreven woorden harder aan kunnen komen dan woorden die gezegd worden, omdat sarcasme of een grapje in je stem niet te horen is.

Geef argumenten.
Zeg waarom je iets vind. Zeg niet: ,, Die oogjes vind ik niet zo." Mensen hebben niks hieraan, Maar vertel waarom je dat zo voelt.

Wees altijd voorzichtig.
De manier hoe degene die de feedback ontvangt ligt aan hoe diegene zich op het moment voelt.Je weet van tevoren niet of iemand in een slecht humeur zal zijn als diegene je kritiek leest, dus is het beter om je feedback te voorzichtig te formuleren. Mensen kunnen altijd aangeven als je je kritiek niet zo voorzichtig hoeft te geven. We zijn eenmaal met veel vrouwen en sommige zijn niet zo vrolijk als ze ongesteld zijn.

Stappen die je kan ondernemen bij het feedback geven:

0. Staat diegene open.
Vraagt diegene om feedback? Perfect. Vraagt diegene het niet. Kijk of vraag even of hij/zij het op prijs stelt als je wat feedback geeft.

1. Zeg waarom je feedback geeft.
Het is belangrijk dat die ander begrijpt waarom je feedback geeft. Doe je het om je eigen negatieve gevoelens te luchten of om diegene te helpen in zijn werk? Hierdoor is de kans kleiner dat diegene het als een persoonlijke aanval ziet en beter inziet dat je diegene alleen maar wilt helpen.
Bijvoorbeeld. ,, Je hebt me laatst erg gekwetst met die opmerking over …” of ,, Hier wat tips, zodat de volgende keer je face-up nog beter word.”

2. Benoem negatief en positief.
Noem niet alleen negatieve dingen, maar ook positieve dingen. Zeg niet dat je die wenkbrauwen scheef zijn, maar noem ook even de mond die wel prachtig is.

3. Bedenk samen oplossingen
Geef tips en advies over hoe diegene kan verbeteren.

4. Vraag of diegene er wat aan had.
Vraag ook of je de volgende keer weer feedback mag geven en zeg dat diegene jou ook feedback mag geven.

Wat te doen als iemand meteen in de aanval springt:
Maak duidelijk dat je je kritiek alleen geeft omdat je diegene wilt helpen. Blijf rustig en verlaag jezelf niet tot hun niveau. We zijn allemaal oud genoeg om rustig te blijven. Hou je sarcasme voor je. Dit kan verkeerd vallen.

[size=150]Feedback krijgen[/size]

Algemene informatie over het krijgen van Feedback:

Wees objectief.
Iemand anders ziet jouw dolls/gedrag/schrijfstel met hele andere ogen als jijzelf. Ga er dan ook altijd vanuit dat er een kern van waarheid inzit.

Neem het niet persoonlijk en kalmeer voordat je reageert
Diegene probeert je (meestal) te helpen door zijn feedback. Zie het niet als een directe aanval. Komt het wel zo over door de manier waarop diegene zijn feedback verwoordt, zeg dat dan. Geef feedback over de manier van feedback geven.

Blijf positief.
Wat je niet kunt, dat kan je leren, want je niet kent dat kan je vragen.
Er is altijd ruimte voor verbetering. Dat mensen je hierbij willen helpen is goed.

Samenvatten
Vat regelmatig de feedback die je krijgt samen. VB. ,, Dus jij vindt dat ik de volgende keer de kleur iets donkerder moet doen.”
Hierdoor krijgt de ander door dat je echt aan het luisteren bent en er voor open staat.

Wat te doen als iemand op een botte manier feedback geeft:
Blijf rustig. Verlaag jezelf niet tot hun niveau. Vraag gewoon waarom diegene dat vind en vraag of diegene het wat beter kan verwoorden, uiteraard op een positieve manier.


Stappen die helpen bij kritiek ontvangen:

0. Sta open.
Vraag feedback, maar belangrijker, accepteer het als het komt. Feedback zal je toch krijgen, maar hoe je er de eerste keer mee omgaat bepaald hoe de mensen de volgende keer feedback geven.
Reageerde jij heel kribbig en aanvallend nadat iemand zei dat de wenkbrauwen van je eerste face-up een beetje scheef waren, dan zal diegene de volgende keer geen feedback meer geven of op een minder aardige manier.

1. Laat het aankomen.
Ga niet meteen zweten en smoezen verzinnen en in de verdediging. Lees het nog eens door, denk erover na. Zit er een kern van waarheid in?
Desnoods klik je het even weg en lees het later op de dag of de volgende dag terug.
Reageer niet uit de kracht van je emotie, maar met je verstand.
Geef dan aan dat je het ontvangen hebt op een begripvolle manier. ,, Het spijt me dat mijn gedrag je kwetste.” Of ,, Ik begrijp wat je bedoelt. Ik ben zelf ook niet zo tevreden over die face-up.”

2. Vraag details.
Oke, die face-up is niet zo heel mooi geworden. Vraag wat er precies storend of niet zo mooi is eraan. Doe dit op een manier zodat die ander begrijpt dat je de feedback ontvangen wilt. Bv. ,, Ik begrijp dat je de face-up niet zo mooi vind, maar wat vind je er precies niet zo mooi aan?”
Hiermee laat je niet alleen zien dat je wilt verbeteren, maar ook dat je de mening van de ander op prijs stelt.

3. Zoek samen oplossingen.
Oke, je ziet dat je de fout in bent gegaan. Hoe kan je ervoor zorgen dat dit in de toekomst niet meer gebeurd. Vraag diegene om tips. Mocht het over gedrag gaan, vraag ook of diegene je erop wil wijzen als je het weer doet. Laat ook blijken dat je van plan bent de tips te gebruiken in de toekomst

4. Bedank diegene.
Dit is denk ik logisch. Zeg ook even dat je hoopt dat diegene vaker feedback wil geven en je wilt helpen te verbeteren.

Wat te doen als iemand op een botte manier feedback geeft:
Blijf rustig. Verlaag jezelf niet tot hun niveau. Vraag gewoon waarom diegene dat vind en vraag of diegene het wat beter kan verwoorden, uiteraard op een positieve manier.

Ik hoop dat dit helpt en er minder ruzies zijn. Verandering komt niet in 1 keer, maar we kunnen wel helpen. Begin bij jezelf!
Uiteraard staat het vrij om mij ook kritiek te geven op dit stukje! Ik beloof dat ik deze keer niet emo zal worden. 8P
tha_queen_of_chaos
tha_queen_of_chaos
Admin

Aantal berichten : 1501
Registratiedatum : 2009-11-03
Leeftijd : 36
Woonplaats : Krommenie

http://jointedlove.nl

Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum