Jointed Love
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Doe jij dat wel eens? Liegen over de prijzen.

+7
VelvetBat
Deredere
Wish
Raouken
tha_queen_of_chaos
[E]
Muisje
11 posters

Go down

Doe jij dat wel eens? Liegen over de prijzen. Empty Doe jij dat wel eens? Liegen over de prijzen.

Post by Muisje 2010-03-22, 5:18 am

Na een aantal interessante discussies over financiën en (on)verantwoord koopgedrag op verschillende forums gelezen te hebben en zelf aan een paar discussies meegedaan te hebben, blijft het toch een beetje in mijn hoofd zitten. Ik had op DoA de opmerking geplaatst dat het aan je partner vertellen hoeveel deze dolls kosten je juist kan helpen met niet nog eentje kopen (als dat een probleem voor je is), want dan wordt het moeilijker om er eentje zonder problemen het huis in te krijgen. Ik zou namelijk ook niet blij worden als mijn vriend een nieuwe TV, DVD-speler, PlayStation en iPad in één maand zou kopen, dus hij wordt net zo min blij als ik vier dolls in één maand zou kopen.

Maar toch kan het verleidelijk zijn om niet helemaal eerlijk te zijn over de prijzen. Tegen een vreemde die me over mijn dolls aanspreekt, zou ik niet echt een prijs noemen, maar het bij "ze zijn redelijk duur" houden. Dit is meer omdat het aan de ene kant als buitenstaander moeilijk te beseffen is waarom het zoveel geld waard is en aan de andere kant vind ik het niet prettig om te laten weten dat ik met een smak geld rondloop.
Soms rond ik prijzen naar beneden af, zoals toen mijn (niet-BJD verzamelende) zus wilde weten hoe veel ik voor een outfit van Raouken had betaald en zelfs dat was een groot bedrag dat niet in één keer verwerkt was. Wink

Toch betrap ik mezelf er wel eens op dat ik tegen mijn vriend zeg dat het zo goedkoop was, de helft van de prijs of een buitenkansje, maar er niet bij zeg dat het uiteindelijk nog steeds €300 (of veel meer) heeft gekost. Of dat ik de doll al heel erg lang geleden heb gekocht en dat het lang duurde voordat ie eindelijk verstuurd was, om het minder erg te laten lijken. Uiteindelijk duurt eerlijkheid het langst en ik merk dat wanneer ik dat soort leugentjes om eigen bestwil maak ik datgene waarover ik lieg waarschijnlijk (nog) niet had moeten kopen.

Lieg jij ook wel eens over de prijzen of heb je daar helemaal geen reden voor?
Muisje
Muisje

Aantal berichten : 3208
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 41
Woonplaats : Naast Utrecht

http://www.microwavedcoffee.com

Back to top Go down

Doe jij dat wel eens? Liegen over de prijzen. Empty Re: Doe jij dat wel eens? Liegen over de prijzen.

Post by [E] 2010-03-22, 6:12 am

Toen ik 'officieel' begon met de hobby (dolls kopen dus) heb ik na een maand een wishlist gemaakt om te voorkomen dat ik alles zou kopen wat ik enigszins leuk vond.
En omdat ik me er toen oncomfortabel over voelde om zoveel geld uit te geven aan iets voor mezelf, vond ik ook dat ik moest kunnen tonen aan mijn vriend dat er wel degelijk een 'plan' was.
Ondertussen is mijn visie over geld wel wat bijgeschroefd en ben ik er comfy mee dat ik dat geld eraan heb uitgegeven, het is tenslotte mijn geld en ik mag dat gerust aan iets voor mezelf geven.

Mijn vriend is bezig met muziekbakjes (of knoppenbakjes, zoals ik ze noem) en die kosten minstens evenveel als mijn dolls, dus ik hoef gelukkig geen verantwoording af te leggen. Zolang we er komen met het geld dan is het in orde.
(al heb ik ooit de boodschappen voor hem wel es moeten voorschieten omdat hij zich had 'misrekend' Doe jij dat wel eens? Liegen over de prijzen. Icon_clown )

Tegen een niet-bjd vriend(in) zal ik wel eerder ontwijkend doen over de prijs, maar als ze het persé willen weten, dan zeg ik het ze wel.

[E]

Aantal berichten : 118
Registratiedatum : 2009-11-06
Leeftijd : 42
Woonplaats : Antwerpen

http://eeeeeeeeeeeeeeeeeeeee.lifeyo.com/Home/

Back to top Go down

Doe jij dat wel eens? Liegen over de prijzen. Empty Re: Doe jij dat wel eens? Liegen over de prijzen.

Post by tha_queen_of_chaos 2010-03-22, 6:55 am

Continu! Akuma hoewel iets goedkoper, is denkend voor mijn moeder een KOOPJE! Yokai's hoofd is gewonnen en voor de rest ben ik eerlijk geweest.
Het is nog te behappen als ik net een dikke vette belasting teruggave (Megami en Akuma) gehad heb, of gespaard heb (zoals Kami) of in termijnen betaald heb (seishin). Hoofdjes kunnen ook nog.
tha_queen_of_chaos
tha_queen_of_chaos
Admin

Aantal berichten : 1501
Registratiedatum : 2009-11-03
Leeftijd : 36
Woonplaats : Krommenie

http://jointedlove.nl

Back to top Go down

Doe jij dat wel eens? Liegen over de prijzen. Empty Re: Doe jij dat wel eens? Liegen over de prijzen.

Post by Raouken 2010-03-22, 6:56 am

Hmm nee ik doe dat eigenlijk nooit...maar ik hoef het ook tegenover niemand te verantwoorden, m'n ouders vragen soms en passant als ik een nieuwe doll heb hoe duur ie was en dan zeg ik het gewoon eerlijk. Ik denk dat het ze niet schokt omdat ze gewend zijn aan de prijs van Sumi XD Maar het helpt bij mij ook wel dat de dolls zichzelf verdienen, na Vasy heb ik elke doll betaald met geld dat ik verdiend heb door de anderen, en een nieuwe doll betekent een nieuw lichaam en dus meer opties voor opdrachten en meer geld. Als dat niet zo was was ik misschien wel meer geneigd stil te houden hoe veel m'n dolls kosten.
Raouken
Raouken

Aantal berichten : 533
Registratiedatum : 2009-11-09
Woonplaats : Heerenveen

Back to top Go down

Doe jij dat wel eens? Liegen over de prijzen. Empty Re: Doe jij dat wel eens? Liegen over de prijzen.

Post by Wish 2010-03-22, 7:41 am

Ik heb het altijd een beetje naar beneden afgerond, niet veel, maar gewoon de bijbestelde kledij enz niet meegerekend xD Nuja, ze zijn ook geen vast deel van de doll? niet?? xD

Ik denk wel dat ik Skellde redelijk erg naar beneden afgerond heb ... omdat de faceup en outfit ook best veel geld kostten ... en dan nog, mn ouders en vriend zouden niet snappen dat mn kleinste gekochtte doll de duurste van mn verzameling is xD

Al mn dolls heb ik tot nu toe gekocht voor ik samen ging wonen en het geld dus niet extreem nodig had, wat me dus ook geen reden gaf om erover te liegen. Op dit moment zou ik het mezelf ook niet echt vergeven als ik erover zou liegen, andere dingen zijn belangrijker en ik moet sparen enz. Mn luilekkerleventje waar mn ouders alles betaalden is voorbij dusjah. Ik zou tegen Tim kunnen zeggen dat die nieuwe mooie doll 'maar' 300 kostte ofzo, maar dan zou ik ook alleen mezelf bedriegen omdat ik aan mn spaargeld zat :s
Wish
Wish

Aantal berichten : 976
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 35
Woonplaats : Edegem - Belgie

Back to top Go down

Doe jij dat wel eens? Liegen over de prijzen. Empty Re: Doe jij dat wel eens? Liegen over de prijzen.

Post by Deredere 2010-03-22, 10:16 am

Nee ik lieg er niet over. Maar ik vergeet gewoon zelf hoeveel het presies was omdat het me niet interesseerd. Mijn man weet inmiddels zelf hoeveel dolls kosten. Maar ik zeg niet altijd alles tegen hem wat ik koop maar dat hoeft ook niet want het is mijn spaargeld en hij heeft het zijne en daar hoeft hij ook geen verantwoording over af te leggen tegen mij. Pas als het uitgeven uit de hand loopt dan mogen we er wat van zeggen want dan kan het de ander beinvloeden. Maar dat is tot nu toe nog niet aan de orde geweest en gebeurd hopelijk ook niet.
Deredere
Deredere

Aantal berichten : 607
Registratiedatum : 2009-11-06
Woonplaats : Nieuw Zeeland

Back to top Go down

Doe jij dat wel eens? Liegen over de prijzen. Empty Re: Doe jij dat wel eens? Liegen over de prijzen.

Post by VelvetBat 2010-03-22, 7:34 pm

Ik lieg er ook niet over. Maar ik heb me ook niet tegenover iemand te verantwoorden. (hét voordeel van volledig alleen wonen zonder partner en alles)
Als ik mijn ouders vertel over nieuwe popjes die ik heb besteld, dan zeg ik gewoon de volledige waarde. Ik weet dat ze gaan zeggen van "nog een, maar je hebt er al zo veel?" Maar dat zouden ze ongetwijfeld ook zeggen als ik de prijzen halveer. :p
En dan nog maakt het niet uit want het is mijn geld, mijn huisje en mijn hobby.

Tegenover vreemden die me op straat aangeven dan vertel ik inderdaad ook niet de echte waarde, maar wel dat ze vrij duur zijn. Net als wat Muisje al noemt, ik vind het ook niet prettig als ze weten dat ik een heel duur ding in mijn hand heb en nog meer van die dure dingen in mijn huisje heb staan/zitten.
VelvetBat
VelvetBat

Aantal berichten : 1425
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 36
Woonplaats : Beverwijk

http://www.velvetbat.nl

Back to top Go down

Doe jij dat wel eens? Liegen over de prijzen. Empty Re: Doe jij dat wel eens? Liegen over de prijzen.

Post by maankatje2000 2010-03-22, 9:53 pm

Mijn ouders vragen niet eens meer over de prijs. Ze weten wel hoe duur het is en ze zien dat de ene duurder is dan de ander vanwege de kwaliteit of vanwege de full-set. Ik krijg alleen de alweer een opmerking naar mijn hoofd geslingerd xD.

Mijn beste vriendin weet wel hoe duur ze zijn precies. Zij heeft namelijk ook dure hobbies en we praten daar over. Ze doet quilten, heeft een motor en fotografeert veel.

Vreemden vertel ik nooit wat ik heb of hoe duur het is. Er is al ooit geprobeerd in te breken en ik moet er niet aan denken dat iets van mijn collectie gestolen word. Ik ben er zelfs extra voor verzekerd, klinkt overbodig maar je weet maar nooit. Niet dat geld makkelijk mijn verzameling kan vervangen omdat er toch ook een emotionele waarde aan zit.
maankatje2000
maankatje2000

Aantal berichten : 1506
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 43
Woonplaats : 's-Hertogenbosch

http://mk2000scrap.blogspot.com/

Back to top Go down

Doe jij dat wel eens? Liegen over de prijzen. Empty Re: Doe jij dat wel eens? Liegen over de prijzen.

Post by Muisje 2010-03-23, 3:33 am

maankatje2000 wrote:Vreemden vertel ik nooit wat ik heb of hoe duur het is. Er is al ooit geprobeerd in te breken en ik moet er niet aan denken dat iets van mijn collectie gestolen word. Ik ben er zelfs extra voor verzekerd, klinkt overbodig maar je weet maar nooit. Niet dat geld makkelijk mijn verzameling kan vervangen omdat er toch ook een emotionele waarde aan zit.

Ik moet trouwens mijn dolls nog een keer gaan verzekeren. Hoe heb jij dat gedaan, want het lijkt me ingewikkeld om dingen zoals markwaarde en dagwaarde te bepalen.
Muisje
Muisje

Aantal berichten : 3208
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 41
Woonplaats : Naast Utrecht

http://www.microwavedcoffee.com

Back to top Go down

Doe jij dat wel eens? Liegen over de prijzen. Empty Re: Doe jij dat wel eens? Liegen over de prijzen.

Post by maankatje2000 2010-03-23, 4:37 am

Muisje wrote:
maankatje2000 wrote:Vreemden vertel ik nooit wat ik heb of hoe duur het is. Er is al ooit geprobeerd in te breken en ik moet er niet aan denken dat iets van mijn collectie gestolen word. Ik ben er zelfs extra voor verzekerd, klinkt overbodig maar je weet maar nooit. Niet dat geld makkelijk mijn verzameling kan vervangen omdat er toch ook een emotionele waarde aan zit.

Ik moet trouwens mijn dolls nog een keer gaan verzekeren. Hoe heb jij dat gedaan, want het lijkt me ingewikkeld om dingen zoals markwaarde en dagwaarde te bepalen.

Ik heb het gecombineerd met mijn inboedelverzekering. Onze verzekeringsagent doet al 40 jaar van mijn familie onze zaken dus hij wist wel een beetje wat ik wilde. Ik heb de aankoopbewijzen moeten geven, het is heel moeilijk om een dagwaarde te bepalen voor een doll trouwens, want men heeft er niet echt verstand van xD. Het wordt een beetje behandeld als een kunstcollectie. Ze gaan dus vanuit op de aanschafwaarde, vaak zal als mijn dolls gestolen worden, geen vervanging kunnen vinden als het een limited is maar dat ik de aanschafwaarde terugkrijg is toch een beetje fijn.
maankatje2000
maankatje2000

Aantal berichten : 1506
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 43
Woonplaats : 's-Hertogenbosch

http://mk2000scrap.blogspot.com/

Back to top Go down

Doe jij dat wel eens? Liegen over de prijzen. Empty Re: Doe jij dat wel eens? Liegen over de prijzen.

Post by brigitte 2010-03-23, 5:05 am

o ja zo'n verzekering moet ik ook nog een keer zien te regelen. maar goed tegenover vreemden zeg ik niks erover. (mijn vader wel die verteld zonder problemen luidkeel hoe duur ze zijn tegen een kennis midden op straat dus als hij dat waagt waar ik of mam bij is krijgt hij een mega onvriendelijk kop dicht naar zijn hoofd. Ik en mam hebben hem even heel duidelijk moeten maken dat we in een straat met flink wat inbrekers wonen en dat het daarom niet echt fijn is als mensen weten dat er voor heel veel in huis staat.) Maar ja vreemdeb zien ze ook nooit. Ik neem ze nooit zichbaar mee naar buiten. pap en mam zeg ik het gewoon eerlijk tegen. Mijn geld, mijn keuze. ik heb geen vriend ofzo dus ja daar hoef ik me niet tegenover te verwoorden.

edit
mam gebeld om na te vragen. kreeg te horen toen er bij ons ingebroken was en heel veel goud was gestolen kregen we niks terug want het goud was te oud terwijl alle smids zeggen goud blijft zijn waarde houden en mam denk dat als ik voor die verzekering ga betalen en er word ingebroken of er komt brand dat ik dan niks vergoed krijg. want dan is het te "oud" en heeft het geen waarde meer. Dat zou dus best jammer zijn want het lijkt me wel zo fijn als het verzerkerd is.
brigitte
brigitte

Aantal berichten : 915
Registratiedatum : 2009-11-09
Leeftijd : 43
Woonplaats : Tilburg

Back to top Go down

Doe jij dat wel eens? Liegen over de prijzen. Empty Re: Doe jij dat wel eens? Liegen over de prijzen.

Post by Muisje 2010-03-23, 5:36 am

maankatje2000 wrote:Ik heb de aankoopbewijzen moeten geven.

Waren dat bank/PayPalafschriften, uitdraaien van bestellingen bij een doll company, of een combinatie van die twee? Ik ga er ook niet van uit dat mijn verzameling voor de huidige verkoopwaarde verzekerd kan worden, maar iets is altijd beter dan niets.
Muisje
Muisje

Aantal berichten : 3208
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 41
Woonplaats : Naast Utrecht

http://www.microwavedcoffee.com

Back to top Go down

Doe jij dat wel eens? Liegen over de prijzen. Empty Re: Doe jij dat wel eens? Liegen over de prijzen.

Post by maankatje2000 2010-03-23, 6:13 am

als ik paypal uitdraaien had heb ik die gegeven omdat daar de conversie-koers opstond anders heb ik de bestelling bij de companies uitgedraaid en die hebben ze omgerekend.
maankatje2000
maankatje2000

Aantal berichten : 1506
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 43
Woonplaats : 's-Hertogenbosch

http://mk2000scrap.blogspot.com/

Back to top Go down

Doe jij dat wel eens? Liegen over de prijzen. Empty Re: Doe jij dat wel eens? Liegen over de prijzen.

Post by sbslink 2010-03-24, 3:34 am

Ik heb tot nu toe ook nog nooit hoeven liegen over mijn hoe duur mijn dolls waren.. Mijn ouders zijn ook wel gewend aan dure hobbies omdat ik ook game en ik dus ook dure consoles heb enzo. Zolang ik er zelf voor spaar vinden ze het prima.. mijn moeder vind wel dat ik niet te snel achter elkaar moet kopen (niet de hele tijd dan) maar laat het ook verder aan mij.

En ja.. mijn vrienden vinden het verder ook ok en mijn vriend weet zelf ook wel hoe duur ze zijn dus dat geeft verder ook niet Razz
sbslink
sbslink

Aantal berichten : 711
Registratiedatum : 2009-11-07
Leeftijd : 39
Woonplaats : Maarssen

Back to top Go down

Doe jij dat wel eens? Liegen over de prijzen. Empty Re: Doe jij dat wel eens? Liegen over de prijzen.

Post by Hasel 2010-04-05, 6:56 pm

Mimir zei ik dat haar hoofdje wat minder koste, ook omdat ze eigenlijk best wel duur was (gezien DD-Anne ervoor veel minder zou hebben gevraagt :s ) en ze zo ontzettend klein was... en alleen een hoofdje...

Saar ben ik helemaal eerlijk geweest want mam schoot het geld voor.

Praline zei ik dat ik haar tweedehands gekocht had voor wat minder als het in werkelijkheid was. Want ze was net zoveel als Saar maar de helft zo groot >.<''

En Jonan heb ik nog steeds niet voorgesteld >.<'' Maar hij was uiteindelijk goedkoper dan Saar dus dat zal wel goed komen.

Maar ik kom er nooit door in de geldproblemen. Saar had ik in no-time aan mijn moeder terug betaald en ik kan wel altijd gewoon mijn eten kopen en de huur betalen.
Hasel
Hasel

Aantal berichten : 384
Registratiedatum : 2009-11-19
Woonplaats : H'veen

http://www.annevanstormbroek.nl

Back to top Go down

Doe jij dat wel eens? Liegen over de prijzen. Empty Re: Doe jij dat wel eens? Liegen over de prijzen.

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum