Jointed Love
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Hoe belangrijk is "af" voor jou?

+2
Rosered
Muisje
6 posters

Go down

Hoe belangrijk is "af" voor jou? Empty Hoe belangrijk is "af" voor jou?

Post by Muisje 2010-04-13, 3:44 am

Op DoA kwam ik een interessante opmerking tegen. Het gaat erom dat men "vroeger" er de hand niet voor om draaide om een doll zelf bij te werken en dat men nu eerder een complete doll wil die af is. Ik ga niet zo veel met nieuwe mensen in de hobby om, dus ik vraag me af of mensen inderdaad eerder perfectie verwachten van doll companies en minder zelf aan de slag gaan.

Daarnaast wil ik wel eens weten waar bij verschillende mensen de nadruk ligt. Bij het knutselen/sleutelen aan dolls, het plaatje compleet maken (bij een al bestaand character of concept), het ontdekken (bijvoorbeeld dat zwart haar erg goed staat, wat je niet had verwacht), het tonen van je doll aan anderen, of iets anders?
Ben jij het er mee eens met de opmerking uit de DoA post dat het lijkt dat tegenwoordig mensen veel meer in een competitieve race zitten voor "de perfecte doll"?
Muisje
Muisje

Aantal berichten : 3208
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 41
Woonplaats : Naast Utrecht

http://www.microwavedcoffee.com

Back to top Go down

Hoe belangrijk is "af" voor jou? Empty Re: Hoe belangrijk is "af" voor jou?

Post by Rosered 2010-04-13, 6:10 am

Ik heb niet zoveel over die opmerking te zeggen want ik ben helemaal niet zo bezig in de community.

Het lijkt me eigenlijk wel vervelend om een pop te kopen die eigenlijk al compleet is en waar je niks aan wilt veranderen.
Juist alles was ik zelf maak aan/voor een pop maakt het dat ik het leuk vind. Anders is de connectie veel minder. (bonding)

Bij elke pop schuur ik zelf de seamlines en ik werk ook altijd de oogholtes bij omdat ogen zelden bijna naadloos aansluiten. En meestal mod ik de oogvorm ook. Zo voelen ze veel meer van mij. Dit is werk waar ik niet zoveel bij hoef na te denken, het is ook fijn om te doen.

Ik zie nu wel een beetje op tegen het modden van Madeline's elfen oren bijv. omdat het best wat werk is. Maar dat doe ik wel op z'n tijd. Zal er veel blijer mee zijn wanneer ik die oren zelf heb gemaakt naar precies het model hoe ik ze wil, dan wanneer ik een Soom Amber koop die de perfecte oren heeft maar niet het juiste gezicht.

De nadruk ligt bij mij op het knutselen/sleutelen, het complete plaatje, het ontdekken.
Het tonen aan anderen van mijn dolls vind ik niet zo leuk/belangrijk meer als 'vroeger'. Ik maak wel eens foto's maar heb vaak geen zin om ze te delen. Vind het nog steeds leuk als ik positieve reacties krijg wanneer ik wel foto's deel. Maar het doet me veel minder.

Edit: ik heb een beetje dat topic doorgelezen.
Het valt me op dat idd vooral mensen die nieuw zijn in de hobby ervoor terug deinzen om zelf iets aan die seams te doen.
Ik vond het bij mijn eerste pop ook eng maar Clockworkangel die zelf wel al ervaring had heeft me er mee geholpen en ook met face-ups enzo. Het was wel iets waar ik me gauw over heen kon zetten; om iets te veranderen aan een hele dure pop.
Maar seams verwijderen is zeker wat werk en het is te verwachten dat je pop dan nog duurder wordt. Eigenlijk alles wat je zelf kan doen wat de company niet hoeft te doen scheelt geld toch? Vind het een beetje gezeur. :/
Rosered
Rosered

Aantal berichten : 269
Registratiedatum : 2009-11-12
Leeftijd : 37
Woonplaats : Ouderkerk a/d Amstel

Back to top Go down

Hoe belangrijk is "af" voor jou? Empty Re: Hoe belangrijk is "af" voor jou?

Post by Muisje 2010-04-13, 9:22 am

Toen ik voor het eerst een foto van een BJD tegen kwam en uit nieuwsgierigheid meer informatie opzocht, kwam ik vooral tutorials tegen voor het schuren van naden, restringen en sueden. Dus ik dacht dat zulke dingen standaard waren, want daarvoor worden deze poppen gemaakt. Ik was dan ook heel verbaasd toen ik hoorde dat er mensen zijn die hun doll niet durfen te restringen.
Mijn eerste doll werd binnen de eerste 24 uur uit elkaar gehaald en in elkaar gezet, omdat ik dacht dat iedereen dat deed dus dan kan het ook niet moeilijk zijn. Ergens ben ik wel blij dat ik in het begin een verkeerd beeld had van deze hobby. XD

Je hebt gelijk dat alles wat je zelf doet, je geld scheelt. Bij mijn dolls van Dollmore heb ik nagedacht om de dolls te laten behandelen zodat ze geen naden meer hebben, want dat schuren is zo'n vervelend klusje. Elke keer heb ik het niet gedaan, want voor dat geld kan ik ook extra kleding voor die doll kopen. Ik kan het ook zelf doen en dan is het een middagje werk.
Maar ik ben wel blij met mijn F-doll lichaam die zonder naden kwam en ik kon dat lichaam na een schoonmaakbeurt direct blushen.
Muisje
Muisje

Aantal berichten : 3208
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 41
Woonplaats : Naast Utrecht

http://www.microwavedcoffee.com

Back to top Go down

Hoe belangrijk is "af" voor jou? Empty Re: Hoe belangrijk is "af" voor jou?

Post by Deredere 2010-04-13, 10:24 am

Mijn eerste doll Quinn was een limited full set. Behalve dat ik verliefd op hem was vond ik het als beginner ook een veilige keuze om de hobby mee te beginnen. Als het me niet zou bevallen dacht ik dat zo'n doll makkelijker weer voor een redelijk bedrag verkoopbaar zou zijn.

De tweede doll die ik gekocht heb vlak er na heb ik meteen gesand omdat de naden me irriteerde. Quinn had die niet en dat vond ik veel mooier. Heb het lichaam ook geblushed.

Voor mij was het even wennen dat je zo veel met ze kunt. Restringen vond ik de eerste keer echt doodeng omdat ik nog niet wist hoe sterk het materiaal was en ook dat de doll zoveel geld kost heeft me wat tegen gehouden.

Maar nu vind ik het leuk om te experimenteren.
The Master zal als ik hem uiteindelijk ga kopen de eerste doll zijn waar ik al een caracter voor heb. Ben heel benieuwd hoe dat uit gaat pakken en of het zal gaan lukken.

Ik zou niet meer zo snel een fullset kopen omdat het langer duurt om ze eigen te maken voor mij. Maar Ik ben ook niet zo dat ik nou heel veel uitprobeer met een doll. Als ze een pruik hebben die me bevalt dan is dat ook de belangrijkste pruik. Sommige hebben er meerdere maar de meeste max 2 of zelfs 1. Ook de dolls zelf groeien mischien in karakter maar worden niet kompleet omgegooid of zo.

Ik vind het leuk om wat extremere mods te proberen al heb ik er nu helaas niet veel tijd voor.

Ik merk dat ik nu mischien door dat ik veel aan mijn hoofd heb niet zo'n interesse heb om nieuwe dolls te kopen. Ik hoop wel dat The Master er komt en hoop ook dat het voorlopig de laatste is.

Ze zijn inmiddels een beetje een deel van mezelf geworden. Heb niet echt behoefte om ze te delen met anderen. Ze zijn er en ik ben nog steeds erg blij dat ik ze heb. Ze inspireren mij.

De belangrijkste reden dat ik er niet meer wil is omdat ik ze dan niet meer allemaal op gelijk niveau kan onderhouden. Dat wordt wat tijd en geld betreft niet haalbaar meer en dat vind ik jammer want dat haalt ze allemaal naar beneden voor mijn gevoel.
Ik wil mijn MSD's nog graag sanden en blushen, en Zunko moet nog aangepast worden zodat ze op een lichaam past. enz enz..
Dus voorlopig geen nieuwe doll tot dat ik (Een Chase head kan kopen scratch ) het gevoel heb dat ik niet echt iets aan de dolls hoef te doen die ik heb.
Deredere
Deredere

Aantal berichten : 607
Registratiedatum : 2009-11-06
Woonplaats : Nieuw Zeeland

Back to top Go down

Hoe belangrijk is "af" voor jou? Empty Re: Hoe belangrijk is "af" voor jou?

Post by Raouken 2010-04-13, 10:52 am

Ik ben niet zo van het knutselen als in, restringen, naden schuren, face-uppen..ik kan het wel, want ik vind het wel belangrijk dat je je doll kunt onderhouden, maar het is niet waarom ik een doll koop. Naden laat ik ook altijd lekker zitten, ik stoor me er niet aan, het zijn dolls. Ik heb ook niet zo'n behoefte aan knutselen, als ik een face-up of mod wil laat ik dat liever doen door iemand die er goed in is. Maar ik zou echt niet een doll willen kopen die meteen al helemaal 'af' is, nee zeg, wat saai! Vind het veel te leuk om te experimenteren met pruikjes, ogen, kledingstijlen, en gewoon..er je eigen doll van maken. Heb nu ook veel te veel lol met het dreaden van Layla's pruikje <3

Ik merk wel inderdaad dat mensen tegenwoordig minder geinteresseerd lijken in dat 'ontdekken', ze willen liever meteen een perfecte doll, of een epische fullset ofzo. Misschien heeft het te maken met de hobby die populairder word en ook wel competiever, iedereen wil 'de beste' doll en de meeste aandacht, iig op DoA vind ik dat erg zo overkomen, daarom zit ik er ook niet zo veel.
Raouken
Raouken

Aantal berichten : 533
Registratiedatum : 2009-11-09
Woonplaats : Heerenveen

Back to top Go down

Hoe belangrijk is "af" voor jou? Empty Re: Hoe belangrijk is "af" voor jou?

Post by tha_queen_of_chaos 2010-04-13, 8:35 pm

Het heeft lang geduurd voordat ik BBB Megami durfde te restringen, pas toen ik haar al wilde verkopen en ik had gezien hoe het moest durfde ik het aan.

Nu vind ik het heerlijk. Regelmatig haal ik mijn dolls uit elkaar om ze schoon te maken, hotglue'en en te restringen. Met Kami heb ik de seamlines weg geschuurd, maar bij Seishin nog niet.
Na deze dingen zou ik nooit een company face-up kunnen nemen. Een custom geeft toch een beetje extra of je dit nou zelf doet, of iemand anders naar aanleiding van jouw aanwijzingen.
Ik kijk uren naar een mold als ik hem eenmaal heb om te zien wat ik nou wil. Dan ga ik dingen langzaam op papier zetten en dan een face-up artist zoeken.

Een fullset zou ook wel kunnen, maar denk dat ik dan toch dingen veranderen. Ik zou het gevoel hebben dat ik geen zeggenschap meer heb in de doll en het dus niet mijn doll is. Uiteraard is het speculatie, want ik heb geen fullsets.
tha_queen_of_chaos
tha_queen_of_chaos
Admin

Aantal berichten : 1501
Registratiedatum : 2009-11-03
Leeftijd : 36
Woonplaats : Krommenie

http://jointedlove.nl

Back to top Go down

Hoe belangrijk is "af" voor jou? Empty Re: Hoe belangrijk is "af" voor jou?

Post by VelvetBat 2010-04-13, 10:40 pm

Voor mij is 'af' best belangrijk. Maar dan bedoel ik met 'af' dat ze de juiste ogen, pruik, face-up, blush (bij hoeven), schoenen (bij mensenvoeten) en kleding hebben die bij het personage past.
Het schuren van de naden dat heeft voor mij geen haast, tenzij het op een deel is wat ik van plan ben te blushen, zoals hoeven.

Vaak als ik dolls koop heb ik een vrij duidelijk beeld van hoe ik wil dat ze eruit zien, en ik vind het juist leuk om van een naakte, kale, face-uploze pop het personage te maken die het moet zijn. Als dat gelukt is, ben ik helemaal blij.

Ik heb 1 fullset en daarnaast kwamen Andreiana en Yasha met een outfit en ogen aan. Maar ik merk dat dat bij mij niet werkt. Behalve dan bij de fullset (Isadora), die vind ik zo mooi dat ik op dit moment ook niks aan haar zou willen veranderen.
Maar voor de andere dingen, ik doe liever zelf face-ups, mods en kleding maken omdat het dan precies wordt zoals ik wil. En omdat het dan ook meer 'eigen' is.
Daarnaast ben ik van mening dat alles te leren valt. Bij mijn eerste pop was ik al gelijk van plan zelf face-ups te doen. Ok, company face-ups en face-ups van face-up artisten zijn een stuk mooier dan die van mij (en vooral in vergelijking tot mijn eerste face-ups), maar dat maakt me niet zo veel uit.
Ik ben tevredener en trotser op een popje waarbij ik alles zelf heb gedaan, van face-up tot kleding maken.

Maar nu moet ik eerlijk zeggen dat face-ups doen niet mijn hobby is.
Ik ben altijd blij als het af is. Laughing

En als ik dan bij mijn dolls een outfit heb waar ik helemaal tevreden mee ben, dan zal ik ook niet zo snel een 2e outfitje maken. Dat heb ik in het verleden gedaan, met name bij Varushka bijvoorbeeld. Maar Varushka zonder roze fluffy bh is voor mij geen Varushka meer.
Een paar dolls van mij voelen nog niet af omdat ze wel een outfit hebben, maar die ik niet echt bij hen vind passen. Het liefst zou ik dat allemaal vandaag af hebben, want ik vind het heel vervelend als een doll niet af is voor mij gevoel.
Maar aan de andere kant ga ik er dan met tegenzin aan werken, en dan is het eindresultaat nog steeds niet bevredigend. Dus daar probeer ik dan gewoon niet aan te denken, en er pas weer mee verder te gaan als ik weer tijd en zin heb.

En inderdaad zelf doen, vooral naden schuren (wat makkelijk zelf gedaan kan worden), spaart een hele hoop geld uit.

Het verbaast me eerlijk gezegd wel als ik dan berichtjes lees van mensen die hun pop al een jaar hebben ofzo, en nog niet eens durven te restringen of de ogen eruit te halen.
Ik heb daar nooit echt moeite mee gehad. Tuurlijk was de eerste keer wel spannend, maar binnen de eerste dagen dat mijn eerste pop binnen kwam, heb ik haar al diverse keren uit elkaar gehaad en gerestringed omdat ze niet goed poseerde, en ook na niet al te lange tijd gehotglued. Ik lees altijd eerst zo veel mogelijk informatie over iets wat ik ga doen voordat ik het voor de eerste keer doe, en met veel dingen weet ik gewoon dat je pop er niet direct aan kapot gaat. Verkeerd gehotglued? Pulk het eraf en doe het nog een keer. Elastiek niet goed gespannen? Geen probleem, try again.
VelvetBat
VelvetBat

Aantal berichten : 1425
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 36
Woonplaats : Beverwijk

http://www.velvetbat.nl

Back to top Go down

Hoe belangrijk is "af" voor jou? Empty Re: Hoe belangrijk is "af" voor jou?

Post by Muisje 2010-04-13, 11:06 pm

Wat mij in het begin erg aantrok, was dat de dolls juist niet af zijn wanneer je ze koopt en je ze zelf naar eigen inzicht aanpast. Je koopt niet zomaar iets moois, maar een soort van knutselproject. (Het is nog net geen bouwpakket, tenzij je een nieuwe Unoa koopt.)

Ik denk dat een fullset erg handig is voor iemand die nieuw in de hobby is en zelf niet zo "knutselig". Het is best veel geld en als je dan ook nog eens de "verplichting" aan moet gaan er zelf wat van te maken terwijl je niet eens weet of je dat kan, kan dat best zwaar op de maag liggen. Ik maakte vroeger als kind mijn eigen poppen en knuffels en ik schilderde ook veel, maar er zijn zat mensen die dat soort dingen niet van kinds af aan deden. Ik weet niet of ik voor hobby X ook nog eens vaardigheid Y erbij wil leren als je redelijk goed in Y moet zijn wil het er goed uit zien, terwijl je ook iemand anders voor Y kan betalen.

Dan is een fullset ideaal om te voorkomen dat je niet te veel hooi op de vork neemt. Dan heb je een doll die "af" is en kan je rustig aan een beetje experimenteren met andere pruikjes en kleding. Als je al wat langer in de hobby zit, kan een fullset ook fijn zijn, omdat je dan niet weer hetzelfde traject van ontdekken, proberen en experimenteren hoeft door te lopen.

Kleine Wubbe was gewoon als fullset perfect voor wat ik zocht. Waarom zelf frutsen als je het ook kan kopen voor een schappelijke prijs? Wink
Dat is tot nu toe wel een uitzondering geweest. Bij George (een Soom MD) kocht ik de ogen en de schoenen, omdat ik dacht dat ik die nodig ging hebben, maar de schoenen zijn vet een centimeter (of meer) te groot en de ogen zitten nu in een andere doll. De outfit heb ik gekocht, omdat iemand anders die wou hebben, maar die bleek een flake te zijn. (Vond ik op zich niet erg, want het was toen lastig om aan MA sized kleding te komen.)
Voor een face-up ga ik niet snel betalen, want die kan ik zelf doen. De enige dolls in mijn verzameling die een company face-up hebben, hebben die face-up als onderdeel van hun fullset of hebben een gratis company face-up en die face-up ziet er gewoon goed uit en heeft karakter. (De Limhwa face-up op mijn To L heeft het een paar dagen overleeft.)
Muisje
Muisje

Aantal berichten : 3208
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 41
Woonplaats : Naast Utrecht

http://www.microwavedcoffee.com

Back to top Go down

Hoe belangrijk is "af" voor jou? Empty Re: Hoe belangrijk is "af" voor jou?

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum