Jointed Love
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Welke klei gebruik jij?

+2
Silk
Muisje
6 posters

Go down

Welke klei gebruik jij? Empty Welke klei gebruik jij?

Post by Muisje 2011-06-12, 5:59 am

Het leek me wel handig om verschillende soorten klei te bespreken en wat de voor- en nadelen zijn.

Op het moment heb ik LaDoll, Premier en L'artistique klei in mijn projectje zitten. De eerste twee zijn "paper clays" en ik dacht dat L'artistique dat ook was, maar dat is heel luchtig en droogt op tot een soort piepschuim. Het is makkelijk te snijden wanneer het droog is, maar ik vind het niet heel super kleien.
LaDoll is wat grover en grijziger dan Premier en is met wat water goed aan te brengen op droge en natte klei. Premier vind ik fijn omdat het heel zacht is, makkelijk kleit en wat vochtiger aanvoelt. Er is dan ook bijna geen water nodig tijdens het kleien. Beide kleien kan je snijden en schuren wanneer het droog is. Ik heb daarin nog geen groot verschil gemerkt.
Aangezien ik geen ervaring heb met mallen maken, weet ik ook niet of deze kleisoorte stevig genoeg zijn of dat je ze moet verstevigen.
Muisje
Muisje

Aantal berichten : 3208
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 41
Woonplaats : Naast Utrecht

http://www.microwavedcoffee.com

Back to top Go down

Welke klei gebruik jij? Empty Re: Welke klei gebruik jij?

Post by Silk 2011-06-12, 7:36 am

Ik gebruik Formofit wat net als LaDoll en Premier een paperclay is. Als je op het droge oppervlak iets water strijkt kun je zo weer verder kleien. Het zaagt goed, schuurt makkelijk, maar, door zijn vezelige aard heb je wel iets sneller een 'behaard' oppervlak. Het is daarentegen wel iets goedkoper.

Paperclay is in principe sterk genoeg voor het maken van mallen. Wel moet je de onderdelen primen met bijvoorbeeld Mr. Surfacer. Met dit spul kun je de pop nog gladder maken dan je kan met klei en het zorgt er tevens voor dat het niet meer poreus is (want papierklei zuigt water op als een bezetene).

Een nadeel wat ik heb ondervonden met papierklei vs. mallen maken is dat de primerlaag soms niet goed pakt. Er is lucht tussen de primer en de klei gekomen. Dit is niet zichtbaar en daardoor is de kans groot dat je er pas achterkomt als je mallen maakt; met als resultaat dat de siliconen de primerlaag van de klei afgetrokken heeft en een afdruk heeft gemaakt van de scheuren.
De blaren zijn echter wel hoorbaar (e plek klinkt anders dan de rest van het onderdeel). Kom je zo'n plek tegen, dan zit er niets anders op dan de primer er plaatselijk af te halen en het opnieuw erop te doen.

Weet iemand toevallig hoe deze 'blaren' überhaupt ontstaan? Het zou een hoop irritatie en extra werk - en geld! Siliconen zijn duur - schelen als ik dit van tevoren kan voorkomen.
En weet iemand toevallig een Mr.Surfacer equivalent die ook in Nederland te koop is? Want sinds 11/9 doet men nogal *piep* over het verzenden van spuitbussen met het vliegtuig.
Silk
Silk

Aantal berichten : 757
Registratiedatum : 2010-05-07
Leeftijd : 40
Woonplaats : Doetinchem

Back to top Go down

Welke klei gebruik jij? Empty Re: Welke klei gebruik jij?

Post by Muisje 2011-06-12, 7:40 am

Silk wrote:Weet iemand toevallig hoe deze 'blaren' überhaupt ontstaan?

Ik zou het niet weten, maar als ik een gok zou moeten doen dan denk ik in de richting van vocht of vet dat ervoor zorgt dat de primer zich niet goed bint aan de klei. :/

Ik zal eens kijken of ik FormoFit kan vinden. Het klinkt bekend, dus misschien heb ik het al ergens in een winkel zien liggen.
Muisje
Muisje

Aantal berichten : 3208
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 41
Woonplaats : Naast Utrecht

http://www.microwavedcoffee.com

Back to top Go down

Welke klei gebruik jij? Empty Re: Welke klei gebruik jij?

Post by Silk 2011-06-12, 7:47 am

Muisje wrote:
Ik zou het niet weten, maar als ik een gok zou moeten doen dan denk ik in de richting van vocht of vet dat ervoor zorgt dat de primer zich niet goed bint aan de klei. :/

Dat dacht ik eerst ook, maar ik kan het me haast niet voorstellen. Voordat ik de primer aanbracht schuurde ik de kleilaag nog een keertje extra (omdat ik een pietlut ben en altijd wel onregelmatigheden zie). Waarom zouden dan een paar plekjes wel vettig blijven, terwijl de rest ok is?

*is een beetje zenuwachtig nu ze voor de tweede keer aan het inkleien is en niet weer een geruïneerd kleimodel uit de siliconen wil trekken*

Formofit is als het goed is gewoon in de winkels te koop, maar - zoals ik al eerder zei - op het internet is het spul stukken goedkoper.
Ik wil mijn volgende project eens proberen of ik Premier wat vind. Zou ook eens aan Super Sculpey willen beginnen, maar omdat ik meer het type 'beeldhouwer' dan 'boetseerder' ben, denk ik niet dat ik hier heel blij mee ga zijn.
Silk
Silk

Aantal berichten : 757
Registratiedatum : 2010-05-07
Leeftijd : 40
Woonplaats : Doetinchem

Back to top Go down

Welke klei gebruik jij? Empty Re: Welke klei gebruik jij?

Post by Muisje 2011-06-12, 7:51 am

Ik ben wel blij dat je met paper clay zowel kan beeldhouwen als kan kleien. De combinatie tussen grof de vorm kleien en dan met mes en schuurpapier de vormen verfijnen is erg prettig werken, al zeg ik het zelf.
Muisje
Muisje

Aantal berichten : 3208
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 41
Woonplaats : Naast Utrecht

http://www.microwavedcoffee.com

Back to top Go down

Welke klei gebruik jij? Empty Re: Welke klei gebruik jij?

Post by Pete 2011-06-12, 8:04 am

Ik zou bij wat Warhammer-achtige zaakjes gaan kijken, mensen die daarvoor modellen maken zouden toch ook wel iets van een primer gebruiken?

Goed dat dit topic er is, ik wil namelijk voor mijn tweede project eens wat betere klei hebben dan die van 98 cent van de Bart Smit xD
Pete
Pete

Aantal berichten : 694
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 33
Woonplaats : Leiden

Back to top Go down

Welke klei gebruik jij? Empty Re: Welke klei gebruik jij?

Post by Raouken 2011-06-12, 10:30 am

Ik gebruik Artista, ik heb Ladoll en Premier enzo wel geprobeerd en het is vast de betere klei, maar ik vind Artista veel lekkerder werken. Het is heel licht maar ook heel stevig, het is heel fijn voor kleine details en het schuurt lekker. Nadeel is dat het niet zo makkelijk verkrijgbaar is als Premier, maar een beetje Pipoos heeft het wel.

Van die blaren had ik geen last toen ik dat ene popje caste, vreemd! Volgens mij hebben ze mr.Surfacer trouwens bij die airbrushzaak in Almere, moet je maar even op googelen, ik weet niet precies hoe ze heten, maar Almere loopt vast niet over van de airbrushzaken. Ze hebben een webwinkel, en ik kan me herrineren dat ik daar mr.Surfacer heb gezien.
Raouken
Raouken

Aantal berichten : 533
Registratiedatum : 2009-11-09
Woonplaats : Heerenveen

Back to top Go down

Welke klei gebruik jij? Empty Re: Welke klei gebruik jij?

Post by holyvirus 2011-06-12, 11:21 pm

Bij airbrush Almere hebben ze zeker mr. surfacer. (en nog meer spul van mr. Hobby) Ik weet niet of ze nog de spuitbussen hebben, maar ik heb een klein potje speciaal voor resin. Ik gebruik het weer om epoxy te primen.

Die blaren kan ontstaan omdat de ondergrond nog niet goed droog is, of dat er stof tussen is gekomen, waardoor het niet gaat hechten. Als je gaat primen is het verstanding je model goed schoon te maken en te ontvetten.

Qua klei heb ik alleen Super Sculpey Firm gebruikt. Het is fijn kleien als het eenmaal warm is en het is snel hard als je het even kookt. Het werkt ook prima in combo met Aves sculpie Apoxy, wat ook weer samen in de oven kan. Omdat het grijs is, zie je eerder de details en de foutjes.

Alleen sculpey schuurt niet fijn en volgens mij ook niet bedoeld voor beeldhouwen. En het is duur. Ik zoek nog steeds een materiaal wat ik als basis kan gebruiken en ook in de oven kan. Waarover ik weer met supersculpey aan de slag kan gaan.

Aves sculpie Apoxy daar en tegen kan wel geschuurt en gehakt worden. Er bestaat ook een klei variant, misschien dat eens proberen. Alleen zit ik weer met het probleem dat het moeilijk in Nederland te verkrijgen is (grote aantallen) en weer duur is vergeleken met de drogende klei varianten.
holyvirus
holyvirus

Aantal berichten : 693
Registratiedatum : 2009-11-06
Leeftijd : 44
Woonplaats : Deventerror

Back to top Go down

Welke klei gebruik jij? Empty Re: Welke klei gebruik jij?

Post by Silk 2011-06-13, 7:02 pm

holyvirus wrote:Qua klei heb ik alleen Super Sculpey Firm gebruikt. Het is fijn kleien als het eenmaal warm is en het is snel hard als je het even kookt.

Misschien een noob-vraajge, maar hoe zorg je ervoor dat het warm wordt als koken en de oven het spul verharden?
Silk
Silk

Aantal berichten : 757
Registratiedatum : 2010-05-07
Leeftijd : 40
Woonplaats : Doetinchem

Back to top Go down

Welke klei gebruik jij? Empty Re: Welke klei gebruik jij?

Post by Muisje 2011-06-13, 10:11 pm

Op de verwarming leggen en zorgen dat het niet te heet wordt. (25 graden in plaats van 100.)
Muisje
Muisje

Aantal berichten : 3208
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 41
Woonplaats : Naast Utrecht

http://www.microwavedcoffee.com

Back to top Go down

Welke klei gebruik jij? Empty Re: Welke klei gebruik jij?

Post by Silk 2011-06-13, 11:03 pm

Ah... Ja. Klinkt logisch.
Silk
Silk

Aantal berichten : 757
Registratiedatum : 2010-05-07
Leeftijd : 40
Woonplaats : Doetinchem

Back to top Go down

Welke klei gebruik jij? Empty Re: Welke klei gebruik jij?

Post by Muisje 2011-06-28, 8:52 am

Ik kwam er achter dat het laatste pakje klei dat ik heb gebruikt eigenlijk Premix is. Dat is een mix van Premier en LaDoll met volgens de verpakking de beste eigenschappen van beide kleisoorten. Ik heb geen verschil gemerkt met Premier, behalve dan dat het duurder is. XD
Muisje
Muisje

Aantal berichten : 3208
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 41
Woonplaats : Naast Utrecht

http://www.microwavedcoffee.com

Back to top Go down

Welke klei gebruik jij? Empty Re: Welke klei gebruik jij?

Post by Silk 2011-06-28, 10:45 pm

Lol, dat is goed om te weten. Sommige mensen op de Joint zweren bij Premix, maar ik vond het zelf wat aan de dure kant om te proberen.
Silk
Silk

Aantal berichten : 757
Registratiedatum : 2010-05-07
Leeftijd : 40
Woonplaats : Doetinchem

Back to top Go down

Welke klei gebruik jij? Empty Re: Welke klei gebruik jij?

Post by lifae 2011-07-12, 7:48 am

Ik ben nu ook aan een projectje begonnen met premier. Ik vind het erg fijn om mee te werken. Het is lekker zacht en als het even iets te droog wordt, heb je aan een paar druppeltjes water al voldoende om het weer zacht te krijgen. En het is lekker licht.

Ik vraag me alleen af waar ik het wat goedkoper zou kunnen krijgen. Had dit pakje bij de Pipoos gehaald.
lifae
lifae

Aantal berichten : 253
Registratiedatum : 2009-11-07
Leeftijd : 39
Woonplaats : Utrecht

Back to top Go down

Welke klei gebruik jij? Empty Re: Welke klei gebruik jij?

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum