Jointed Love
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Wat zou jij willen maken?

4 posters

Go down

Wat zou jij willen maken? Empty Wat zou jij willen maken?

Post by Muisje 2011-10-08, 10:46 pm

Wat zou jij willen maken of beter gezegd wat beweegt je om een eigen doll te maken. Ook als het alleen hypothetisch is en je nooit een eigen BJD zal maken.

De uitdaging om het menselijk lichaam na te maken trekt me niet, maar het is wel een uitdaging, dus die wil ik wel aangaan om mijn doel te bereiken. Mijn eerste doll is meer een uitprobeerprojectje om te kijken hoe het allemaal werkt en in elkaar steekt en daarvoor heb ik gekozen voor iets wat ik nog niet bij andere BJD makers heb gezien. Waarom zou ik iets maken wat ik voor $400-600 ook kan kopen?
Misschien dat ik in de toekomst een doll probeer te maken die ik wel graag wil hebben, maar tot nu toe nog niet heb gevonden. Ik heb een paar ideeën in mijn hoofd zitten die er al best lang zitten, maar waar vind je een dun mini meisje dat jongvolwassen is, maar dat geen houten plank is met halve appels erop, geen overdreven smut bom of een spillepoot elfje? (Wie hoge eisen heeft, moet lang zoeken.)
Misschien dat ik ook eens een jongen wil maken vanwege de uitdaging. Geen makkelijke ronde vormen waarmee je kan smokkelen. Niet dat ik er zelf aan zit te denken, maar het viel me trouwens op dat er weinig gestyleerde jongens worden gemaakt door doll artists. Genoeg gestyleerde meisjes, maar de jongens blijven nog veel richting realisme gaan.
Muisje
Muisje

Aantal berichten : 3208
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 41
Woonplaats : Naast Utrecht

http://www.microwavedcoffee.com

Back to top Go down

Wat zou jij willen maken? Empty Re: Wat zou jij willen maken?

Post by Silk 2011-10-09, 9:19 pm

Leuk topic! En leuk om te lezen.

Wat ik graag maak zijn lichamen die niet perfect zijn. Hoewel de eerste nog iets teveel richting het ideaalbeeld ging - al is hij te tenger om dat echt te zijn - wil ik meer in de richting gaan van 'gewone' lijven. Ik zie mijn eerste project dan ook meer als een oefening in anatomie en het maken van een pop in het algemeen. Een jongenslijf met in verhouding te korte benen of een meisjeslichaam dat 'volslank' is en vetrandjes heeft, dat zijn meer de lijven waar ik naartoe wil gaan.

Wat betreft hoofden trekt het me om meer duidelijk mannelijk of vrouwelijke gezichten te maken, met features die je nog niet veel ziet (zoals een haakneus). Ook oefen ik graag met gezichtsuitdrukkingen, omdat je dan steeds meer van de anatomie van het gezicht af moet weten.
Wat me het meest aantrekt is de uitdaging om de verschillende gezichten zo min mogelijk op elkaar te laten lijken. Bij de meeste artists zie je toch een grote gelijkenis tussen pop één en pop twee en hoewel dat een duidelijke stijl aangeeft, vind ik dat toch wel jammer; het nodigt mij minder uit om er nog één te kopen. Ik merk met het schetsen van nieuwe gezichten dat ik steeds zoveel mogelijk probeer af te wijken van mijn vorige hoofdje, in de hoop dat ik niet halverwege een deja-vu gevoel krijg.

Al neigt mijn stijl toch naar realisme, ik heb nog steeds in mijn achterhoofd het idee om ooit een spin/mens hybride te maken. Ik weet alleen nog niet hoe ik de poten werkend krijg en in de schetsen die ik had wordt het spinnenlijf nu HUGE. Misschien moet ik haar in kleiner formaat maken... ik weet het niet. Voorlopig blijft ze op de tekentafel liggen.
Silk
Silk

Aantal berichten : 757
Registratiedatum : 2010-05-07
Leeftijd : 40
Woonplaats : Doetinchem

Back to top Go down

Wat zou jij willen maken? Empty Re: Wat zou jij willen maken?

Post by Muisje 2011-10-09, 9:28 pm

Kleiner werken is inderdaad een idee, want dan is het eindproduct lichter en kan het waarschijnlijk ook beter poseren. (George mijn MA zakt regelmatig door de locks in zijn knieën, omdat hij zo zwaar is.)
Ik ga bij een eventuele volgende doll ook kleiner werken, want dan hoop ik dat de klei sneller droogt. XD Dat gaat wat worden, want ik vind de handen nu al een gepruts. :/
Muisje
Muisje

Aantal berichten : 3208
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 41
Woonplaats : Naast Utrecht

http://www.microwavedcoffee.com

Back to top Go down

Wat zou jij willen maken? Empty Re: Wat zou jij willen maken?

Post by Silk 2011-10-09, 9:36 pm

Dat is het grootste nadeel van kleiner werken ja, lol. Die handjes @_@...

Maar ik denk inderdaad dat een 40 cm spin/mens hybride beter gaat zijn dan 60 cm (kleiner dan 40 ga ik zo nog even niet). Het zal ook helpen dat het spinnenlijf grotendeels hol gaat zijn, zodat je het gewicht binnen de perken houdt. Maar al met al zal het, mede door de vorm en breedte van een spinnenlijf, toch een redelijk imposante pop blijven, ongeacht de maat.
Silk
Silk

Aantal berichten : 757
Registratiedatum : 2010-05-07
Leeftijd : 40
Woonplaats : Doetinchem

Back to top Go down

Wat zou jij willen maken? Empty Re: Wat zou jij willen maken?

Post by allanieew 2011-10-09, 10:27 pm

Silk wrote:
Bij de meeste artists zie je toch een grote gelijkenis tussen pop één en pop twee en hoewel dat een duidelijke stijl aangeeft, vind ik dat toch wel jammer; het nodigt mij minder uit om er nog één te kopen. Ik merk met het schetsen van nieuwe gezichten dat ik steeds zoveel mogelijk probeer af te wijken van mijn vorige hoofdje, in de hoop dat ik niet halverwege een deja-vu gevoel krijg.

Weet je dat dit zelfs het geval is bij mensen die gezichtsconstructies maken van (allang) dode mensen.
sterker nog vaak zitten er in die poppen trekken van de maker zelf. Op de een of andere manier breng je je eigen gevoel voor esthetiek en hun eigen spiegebeeld mee er is dus zelfs binnen facial reconstructions zoveel guesswork nodig en mogelijk.

kijk bijvoorbeeld maar eens naar de franse reconstructie van toetanchamon in deze pagina http://guardians.net/hawass/Press_Release_05-05_Tut_Reconstruction.htm
drie reconstructies alleen duidelijk hetzelfde gezicht en toch anders (de franse is de middelste) als je kijkt wie die reconstructie heeft gedaan dan is dat een heel fijn gebouwde dame en alhoewel wat ouder een hele mooie dam, dat zie je volgens mij terug in haar reconstructies.
Hetzelfde geldt voor de neanderthaler reconstructies van die nederlandse tweeling, niet onknappe jongens om te zien dus relatief aantrekkelijke neanderthalers Smile
(ik wil alleen niet weten wie deze reconstructie maakte http://www.timstouse.com/ScienceNews/kingtut.htm Wink.....)


zelf heb ik op het moment absoluut geen tijd voor expririmenteren met het maken van dolls, maar ik wil het graag doen om te kijken of ik het kan, ik noem mezelf altijd gekscherend de japanner:" wat ik zie maak ik na." maar in dit soort dingen ben ik hopeloos slecht (terwijl ik in het het maken van reconstructies ooit een carriere mogelijkheid zag) dus ik wil voor mezelf bewijzen dat ik het kan.
ik ben dus niet echt op zoek naar iets of naar een bepaalde esthetiek ik ben opzoek naar het worden van de Huomo Universalis als dat geen (ondoenlijk) streven is Laughing

allanieew
allanieew

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 2009-12-09
Leeftijd : 43
Woonplaats : houten

Back to top Go down

Wat zou jij willen maken? Empty Re: Wat zou jij willen maken?

Post by Silk 2011-10-10, 4:21 am

allanieew wrote:
Weet je dat dit zelfs het geval is bij mensen die gezichtsconstructies maken van (allang) dode mensen.
sterker nog vaak zitten er in die poppen trekken van de maker zelf. Op de een of andere manier breng je je eigen gevoel voor esthetiek en hun eigen spiegebeeld mee er is dus zelfs binnen facial reconstructions zoveel guesswork nodig en mogelijk.

Ja, dat klopt. Ook wel logisch, aangezien je je eigen gezicht het meeste ziet. Toch probeer ik altijd de hoofdjes zoveel mogelijk van elkaar te laten verschillen. Het hoeft niet te lijken alsof ze door twee verschillende mensen zijn gemaakt, maar ik vind het ook jammer om twee hoofdjes te maken waarvan alleen de neus een beetje anders is.
Silk
Silk

Aantal berichten : 757
Registratiedatum : 2010-05-07
Leeftijd : 40
Woonplaats : Doetinchem

Back to top Go down

Wat zou jij willen maken? Empty Re: Wat zou jij willen maken?

Post by maankatje2000 2011-10-10, 6:38 am

Heb je die nieuwe gift bloemen dolls gezien van Dollzone? Zou iets zou ik geweldig vinden om te maken en dan laten casten in resin. Of een insectenachtig iets. Ik ben niet goed in sculpten met menselijke vormen dus ik hou het bij het onnatuurlijke xD.

Zoals Silk al zei een spin/mens hybride. Tofffff! Die pukimod bij de DoA was erg gaaf, maar ik zou dan een resin onderlichaam willen hebben.
maankatje2000
maankatje2000

Aantal berichten : 1506
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 43
Woonplaats : 's-Hertogenbosch

http://mk2000scrap.blogspot.com/

Back to top Go down

Wat zou jij willen maken? Empty Re: Wat zou jij willen maken?

Post by Muisje 2011-10-10, 8:39 am

Oeh, ja! Die nieuwe Dollzone bloempjes zijn wel cute in hun simpelheid. Zo zou ik ook wel eens een raar beestje willen maken, maar daar heb ik even geen ontwerpideeën voor.
Muisje
Muisje

Aantal berichten : 3208
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 41
Woonplaats : Naast Utrecht

http://www.microwavedcoffee.com

Back to top Go down

Wat zou jij willen maken? Empty Re: Wat zou jij willen maken?

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum