Jointed Love
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Hoe restring jij je doll?

+3
VelvetBat
maankatje2000
Muisje
7 posters

Go down

Hoe restring jij je doll? Empty Hoe restring jij je doll?

Post by Muisje 2010-02-02, 2:51 am

Ik blijf maar nieuwe topics aan maken. XD
Het restringen van een doll lijkt eenvoudig, maar ik heb aardig wat dolls gerestringd en er zit toch wat verschil tussen hoe je dolls van verschillende company's van nieuw elastiek moet voorzien.

Vroeger restringde ik al mijn dolls met een ijzerdraadje, maar dat snijdt in je handen dus ik was blij toen ik mijn Dollmore Dollstringer kocht. Alleen blijken bepaalde dolls niet samen te gaan met die stringer. Limhwa Mano of Zaoll bijvoorbeeld. Die hebben tunnels met een licht bochtje in hun armen en daar gaat de stringer niet doorheen. =_=
Ik houd niet van tiny's restringen, want die hebben meestal geen S-haken en dan moet je de handen en voeten vastknopen met een stukje touw.

Vroeger gebruikte ik wel eens een theelepel (niet doen, krijg je deukjes van) of een pen (penstrepen) om het elastiek in de armen en benen op zijn plaats te houden als ik de handen of voeten eraf haalde. Tegenwoordig gebruik ik houten eetstokjes. Ik ben die gaan gebruiken in plaats van metalen breinaalden toen ik las dat hout een beetje indeukt onder druk en de kans dan kleiner is dat er dan deukjes in het resin komen. Houten breinaalden lijken me dan nog beter, aangezien die rond zijn.

Verder restring ik bijna altijd in mijn eentje en dan gebruik ik mijn voeten (met schone sokken) om de delen op hun plek te houden als ik aan het elastiek trek. Soms wou ik dat ik hulp had, maar je wordt er wel handig in.
Muisje
Muisje

Aantal berichten : 3208
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 41
Woonplaats : Naast Utrecht

http://www.microwavedcoffee.com

Back to top Go down

Hoe restring jij je doll? Empty Re: Hoe restring jij je doll?

Post by maankatje2000 2010-02-02, 3:06 am

Ik gebruik om het elastiek door de doll heen te halen meestal wit borduurgaren, ik heb geen ijzerdraad in huis lol maar ik heb bij Soom een restring tool besteld dus dat zal handiger worden.

Om de elastiek vast te klemmen gebruik ik soms zo'n klemschaar maar ik ben bang voor deuken in het resin dus ik ga die tip van houten eetstokjes proberen.

Ik wil niet weten hoe mijn pukifee is gestringd =___=. Bij Boo zag ik dat er knoopjes in de elastieken zitten maar hij kan toch al niet staan dus ik maak me niet druk om zijn floppiness.

Ik klem meestal mijn dolls in een handdoek tussen mijn benen bij het restringen als het nodig is. Als Ryan er is help hij me met vasthouden.

Ik merkte bij mijn minifee dat het elastiek op een aantal plaatsen erg beurs is (wear-and-tear) en vond het elastiek vrij dik die ze gebruikt hadden, misschien als ze ooit een nieuw elastiek krijgt dan word deze dunner, maar het is nog goed strak dus ik vervang het nog niet.

Wel moet ik goed opletten wat links en rechts is XD!
maankatje2000
maankatje2000

Aantal berichten : 1506
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 43
Woonplaats : 's-Hertogenbosch

http://mk2000scrap.blogspot.com/

Back to top Go down

Hoe restring jij je doll? Empty Re: Hoe restring jij je doll?

Post by VelvetBat 2010-02-02, 4:02 am

Over het algemeen gebruik ik bij dolls een string puller. Maar bij de hoeven van mijn Soomies past die er niet doorheen en dan gebruik ik een stuk ijzerdraad.
Om de spanning aan een uiteinde vast te houden gebruik ik soms een hemostatklem, soms een metalen breinaald, afhankelijk van waar ik de spanning wil behouden. Met name bij uiteindes (nek, handen, voeten) gebruik ik de breinaald. Vroeger gebruikte ik een grote metalen schroevendraaier, maar daarmee kreeg ik krasjes.
Met de hemostat klem ik hem voorzichtig om het elastiek heen en laat hem dan langzaam zakken tegen het resin aan, zodat hij geen deukjes achterlaat.

Ik begin meestal met de armen in het torso.
Als de pop een headcap heeft met een haak waar je de S haak aan moet bevestigen (zoals mijn luts delf soo's) dan zet ik als eerste het hoofd erop en dan werk ik naar beneden toe.
Bij andere dolls waarbij de S haak door het hoofdje gaat en dan op de nek bijft rusten (al dan niet met een neckpiece of donut of iets dergelijks) dan doe ik het hoofdje als laatste, om geen beschadigingen te krijgen met de face-ups enzo.

Over het algemeen als ik bij de benen ben, doe ik eerst de beide bovenbenen, dan de beide onderbenen en dan de voeten. Ik werk dus niet eerst met het ene been en dan de andere.

Als ik mijn dolls restring, heb ik ze op een tafel liggen met een handdoek eronder, zodat ze niet schuren op mijn tafel. Zeker met geblushte onderdelen (zoals hoeven) is dat een stuk veiliger voor de blush.

Daarnaast, voordat ik ga restringen, verdeel ik eerst alle onderdelen. De doll in het midden, de rechter onderdelen aan de ene kant, linker onderdelen aan de andere kant. Als ik dat niet doe en per onderdeel moet kijken of het links of rechts is, vergis ik me vaker en dan heb ik ineens een rechter onderbeen die niet past op het linker bovenbeen (uiteraard).

Om de S-haak van het hoofdje van de nek door het hoofd te tillen en een kwart slag te draaien (bij dolls waarbij het hoofd zo vast zit dus), gebruik ik ook een hemostatklem: ik laat de s-haak op de nek rusten (al dan niet met breinaald eronder) en zet het hoofdje erbovenop. Dan neem ik de hemostatklem en schuif het oog van het handvat over de bovenste lus van de s-haak. Dan til ik hem op en draai hem een stukje. Daarna til ik het hoofdje voorzichtig op en trek langzaam de breinaald weg.

Soms, als het elastiek heel strak gespannen is, klem ik de pop tussen mijn benen om de s haak door het hoofdje te krijgen.
Bij andere dolls die enorm strak gespannen zijn (zoals Ivan), heb ik altijd moeite met zijn onderbenen en voeten te bevestigen, omdat er veel spanning op het elastiek staat. Dan leg ik de pop op de bank neet en klem zijn borstkas met mijn been vast terwijl ik met 2 handen de stringpuller met elastiek erdoorheen haal en er een voetje op vastzet. Soms lijkt het meer op een gevecht dan op gewoon restringen bij mij. Laughing (maar het werkt wel)
VelvetBat
VelvetBat

Aantal berichten : 1425
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 36
Woonplaats : Beverwijk

http://www.velvetbat.nl

Back to top Go down

Hoe restring jij je doll? Empty Re: Hoe restring jij je doll?

Post by Muisje 2010-02-02, 4:24 am

VelvetBat wrote:Over het algemeen als ik bij de benen ben, doe ik eerst de beide bovenbenen, dan de beide onderbenen en dan de voeten. Ik werk dus niet eerst met het ene been en dan de andere.

Ik doe ook altijd eerst de armen, maar dan wel de benen een voor een. Soms gebruik ik een hemostatklem klem om het elastiek voor het been dat ik als tweede ga stringen op zijn plek te houden, want als ik het eerste been ga stringen, dan trek ik (hard) aan het elastiek. Het is dan wel opletten dat die klem niet krast, maar het helpt om een doekje tussen de klem en het resin te zetten. Bij sommige dolls kan ik het bovenbeen in de heupjoint zetten en het elastiek buitenom haken, terwijl ik met het andere (het eerste) been bezig ga. Ik gebruik dus soms doll onderdelen om te restringen. XD (Kan het niet aanraden, aangezien je het risico loopt dat je een onderdeel de lucht in laat schieten.)

Ik leg in ieder geval ook eerst alle ledematen in de juiste volgorde aan de juiste kant van het torso. Dat scheelt puzzelen wanneer ik het elastiek op spanning heb staan. Als ik op de bank restring (handiger als ik mijn voeten gebruik) of op de tafel (iets minder handig voor mijn voeten, maar het kan) leg ik er ook een verse handdoek uit de linnenkast onder. Dan weet ik tenminste zeker dat mijn doll op iets schoons ligt.

Om hoofden los te maken klem ik het torso tussen mijn benen en gebruik ik een tang met een gebogen bek om de S-haak omhoog te trekken en te draaien. Als het een erg strak gestringde doll is, trek ik eerst het hoofd omhoog en zet ik de hemostatklem om het elastiek zodat ik iets meer speling heb om de S-haak omhoog te trekken. Ik heb gemerkt dat dat net iets makkelijker gaat, hoewel die klem ondertussen een stukje resin achterin Luds nek weggechipt heeft.

Als ik een doll uit elkaar haal, begin ik meestal met het hoofd los maken, tenzij het zo'n draaisysteem zoals van CP Delf heeft of een ring in plaats van een S-haak. In dat geval begin ik met het losmaken van de voeten. Daarna pas maak ik de handen en armen los.

De knopen van het elastiek stop ik weg in het torso, want ik vind het anders zo lastig als die stukken elastiek in het hoofd zitten. Dan wordt het zo'n geworstel om de ogen te verwisselen. Als het elastiek strakker gespannen moet worden, dan haal ik de hele doll uit elkaar en dat vind ik ook makkelijker wanneer ik het elastiek tot de juiste lengte wil inkorten. Dat is eenvoudig het elastiek zo ver mogelijk uitrekken en als het te ver voorbij de been- of armlengte gaat, dan moet het ingekort worden. Ik heb een marge van hoe ver ik vind dat een elastiek mag uitrekken om een doll naar mijn smaak goed te laten poseren.
Muisje
Muisje

Aantal berichten : 3208
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 41
Woonplaats : Naast Utrecht

http://www.microwavedcoffee.com

Back to top Go down

Hoe restring jij je doll? Empty Re: Hoe restring jij je doll?

Post by Wish 2010-02-02, 5:07 am

Ik gebruik altijd een haakpen en iets om te breien (geen idee wat het doet maar het houd de elastiek op zn plaats xD)
Voor de rest gebruik ik een soort dikkere draad die ik vind. In een lusje en dan kan je makkelijk met de haakpen gaan vissen en vasthouden met je handen.

Doe altijd eerst de armen, omdat ik anders sowiso problemen krijg met het elastiek door de torso te krijgen :p als er andere dingen in de weg zitten >.<
Voor de benen steek ik eerst altijd een touwtje door het deel dat door de nek moet en zet dat vast met dat breipenhaakding :p (heeft zo'n handige knik erin, schuift dus niet zomaar weg) en dan beginnen de benen. Ik doe wel been per been, hoewel het niet altijd even goed gaat. Volgende keer eens proberen beiden tegelijk te doen :p

Ik moet ook eens leren om iets van bescherming onder de doll te leggen op mn tafel ... Op zich geen probleem voor de faceup aangezien ze altijd hoofdloos zijn als ze er liggen maar je weet nooit wat er mis kan lopen >.>
Wish
Wish

Aantal berichten : 976
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 35
Woonplaats : Edegem - Belgie

Back to top Go down

Hoe restring jij je doll? Empty Re: Hoe restring jij je doll?

Post by tha_queen_of_chaos 2010-02-02, 8:33 am

Ik gebruik zo'n briltouwtje. Want daar zit een ijzertje aan waardoor het net wat zwaarder is en makkelijk erdoorheen te duwen is.

Om het tegen te houden gebruik ik ook een houten eetstokje.

Ik doe ook eerst de armen en dan benen een voor een.
Ik klem ze gewoon tussen mijn benen. Behalve met mijn limwha meiden. Die moeten strak anders klappen ze bij hun torso joint steeds naar achteren. Dus dan ga ik op ze zitten op de bank Razz Niet ideaal maar het werkt.
tha_queen_of_chaos
tha_queen_of_chaos
Admin

Aantal berichten : 1501
Registratiedatum : 2009-11-03
Leeftijd : 36
Woonplaats : Krommenie

http://jointedlove.nl

Back to top Go down

Hoe restring jij je doll? Empty Re: Hoe restring jij je doll?

Post by Raouken 2010-02-02, 11:07 am

...niet XD Ik hou van floppy dolls dus ik restring ze zeer zelden. Niet dat ik het niet kan, ik vind het gewoon een irritant werkje en niet vaak nodig. Als het wel nodig is gebruik ik een lintje en als het even kan iemand erbij, want het is zo veel makkelijker als iemand even ledematen kan vasthouden/elastik tegenhouden.
Raouken
Raouken

Aantal berichten : 533
Registratiedatum : 2009-11-09
Woonplaats : Heerenveen

Back to top Go down

Hoe restring jij je doll? Empty Re: Hoe restring jij je doll?

Post by Lizzerd 2010-02-06, 8:39 am

Ik heb het bij Lili nog niet zelf gedaan.. Ik durf het niet.. een vriendin van me heeft het gedaan, en het was moeilijk schijnbaar.
Ik heb wel een arm zelf moeten doen omdat ze in een arm twee s haken heeft en in de andere maar een, maar als je in allebei een hebt zitten haar armen te strak. Dus we hadden een nieuwe s haak gemaakt van ijzerdraad, en die knapte een tijdje geleden.. kon ik haar arm opnieuw vast maken.. ¬¬ Dat was geen ramp want mijn moeder kon me helpen.. we hebben toen een potlood gebruikt om het elastiek tegen te houden, en een schoenveter om het door de onderarm heen te trekken. Zo doe ik dat ook altijd als ik haar hoofd er opnieuw op moet doen.

Ze zit vast met een S haak die een kwartslag gedraaid moet worden, ik gebruik hiervoor een smal keycord ding. Die laat ik door het gat in haar hoofd zakken, dan doe ik 'm om de s haak en dan trek ik 'm er door heen. Dit gaat soms nogal lastig, dus dan doe ik haar schouders onder mijn knieen (heel voorzichtig met haar gezicht) en dan trek ik heel hard, maar wel nog voorzichtig. Een beetje wiebelen en hij zit zo, dan hou ik 'm met een hand vast, en met de ander draai ik de s haak..
Lizzerd
Lizzerd

Aantal berichten : 32
Registratiedatum : 2010-01-25
Leeftijd : 32
Woonplaats : Almere

Back to top Go down

Hoe restring jij je doll? Empty Re: Hoe restring jij je doll?

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum