Jointed Love
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

De kosten van doll-onderhoud

+3
tha_queen_of_chaos
maankatje2000
Muisje
7 posters

Go down

De kosten van doll-onderhoud Empty De kosten van doll-onderhoud

Post by Muisje 2011-01-11, 4:06 am

Dit is zomaar een vraag die ineens in me op kwam toen ik face-ups aan het doen was bij mijn eigen dolls. Ik doe regelmatig mijn eigen face-ups (leuk om te doen) en aangezien ik al het meeste basismateriaal in huis heb, kost het me zo af en toe een busje MSC, een paar pencelen en wat verf en krijtjes. Ook al doe ik voorzichtig met mijn dolls, ik vind het niet heel erg als een face-up beschadigd raakt, want ik zet er zo weer een nieuwe op.

Maar dit is niet voor iedereen het geval, ongeacht of je zelf geen face-up kan doen of de voorkeur geeft aan een face-up in een stijl of van een kwaliteit die je zelf niet in de vingers hebt. De meeste face-ups kosten geld en gaan niet eeuwig mee (of je wilt eens wat anders).
Ook dingen die ik gewend ben om zelf te doen, kan je ook door een ander laten doen, zoals modden of restringen bijvoorbeeld. Mogelijk zijn er zelfs dingen qua onderhoud die je door een ander kan laten doen waar ik helemaal niet bij stil sta, maar ook body blush kan vervagen/beschadigd raken, hot glue kan los raken en elastiek wordt met de tijd steeds slapper.

Dus wat ik me afvroeg is of mensen zich door deze bijkomende kosten laten beïnvloeden. Ik kan me voorstellen dat je geen zin hebt om X face-ups per jaar te betalen en dat je daarom het aantal dolls dat je hebt beperkt. Bijvoorbeeld: als ik al mijn dolls een kwalitatief goede face-up door een goede face-up artist zou willen geven, dan zou me dat een aardige smak geld gaan kosten. ^_^; Zoiets zou, denk ik, de omvang van mijn verzameling wel beïnvloeden, omdat het geld in andere dingen gaat zitten.
Muisje
Muisje

Aantal berichten : 3208
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 41
Woonplaats : Naast Utrecht

http://www.microwavedcoffee.com

Back to top Go down

De kosten van doll-onderhoud Empty Re: De kosten van doll-onderhoud

Post by maankatje2000 2011-01-11, 6:44 am

Het meeste dat ik ooit betaald heb voor een face-up was € 45. Ik heb eigenlijk maar 3 van mijn dolls door face-up artists laten doen. Vaak komen ze met default-faceup van de company wat ook weer $50 is =x.

Nu ik zelf ben gaan experimenteren met faceups en redelijk tevreden ben over het resultaat heb ik 2 blanco poppen op mijn wachtlijst staan. Nu kan ik daar zelf mee aan de slag.

Bodyblush heb ik maar 1 doll en die gebruik ik bijna nooit omdat ik bang ben haar te beschadigen, maar voor de toekomst ga ik bodyblushing zelf doen zodat ik mijn poppen zelf kan onderhouden. Voor mij is het een onderdeel van de hobby geworden.

Omdat ik toch nu zelf de faceups ga doen hou ik meer geld over om limited hoofdjes te kopen of eindelijk een lichaam voor Wulfric. Heeft toch een voordeel =D!
maankatje2000
maankatje2000

Aantal berichten : 1506
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 43
Woonplaats : 's-Hertogenbosch

http://mk2000scrap.blogspot.com/

Back to top Go down

De kosten van doll-onderhoud Empty Re: De kosten van doll-onderhoud

Post by tha_queen_of_chaos 2011-01-11, 9:27 pm

Ik kan zelf geen face-ups doen. Ik heb het geprobeerd, maar ik heb het geduld er niet voor om het goed te doen en te leren.
Nu krijgen mijn dolls maar 1 keer per jaar ongeveer een nieuwe face-up. Akuma moet eerdaags een nieuwe, maar wil eerst Tenshi bestellen.
Akuma moet trouwens even geschuurd worden want de vergeling is nu wel erg aan het worden.

Elastiek heb ik nog nooit vervangen, hoewel ik wel ergens elastiek heb liggen. Ik doe meestal het knoopje gewoon wat verder terug. Zodat het elastiek wat korter word.

Voor de rest. Hotglueën en restringen doe ik zelf. Alleen face-ups niet.
tha_queen_of_chaos
tha_queen_of_chaos
Admin

Aantal berichten : 1501
Registratiedatum : 2009-11-03
Leeftijd : 36
Woonplaats : Krommenie

http://jointedlove.nl

Back to top Go down

De kosten van doll-onderhoud Empty Re: De kosten van doll-onderhoud

Post by Deredere 2011-01-11, 10:05 pm

Ik moet zeggen dat het me mee valt. Quinn heeft zijn company faceup en die is nog goed gelukkig. Zou het vreselijk vinden als die over zou moeten want ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen. Shizuki heeft ook een company faceup en die is ook nog goed.

Maar normaal doe ik de face-ups zelf omdat het me meer voldoening geeft en ze meer van mij voelen.
Ik vind het fijn om het zelf te kunnen onderhouden.
Zeker met body blushes die toch wel slijten.
Ow ja Gwenn heeft een gedeeltelijk nieuwe face-up.
Heb haar lippen opnieuw gedaan. Dat ging trouwens best goed zonder alles opnieuw te hoeven doen.

Het lijkt me moeilijk om ze naar iemand anders te sturen en uit te moeten leggen hoe ik ze wil.
Ik houd van een beetje inperfectie gek genoeg.
Tenslotte is niemand perfect dus waarom zouden mijn dolls dat moeten zijn.

Maar geld is niet wat me tegenhoud. Tijd is wat me tegenhoud. Ik vind het niet fijn als ik ze voor mijn gevoel moet verwaarlozen omdat ik geen tijd genoeg heb om ze te geven wat ik graag wil.
Ik ben heel blij dat ik The Master en zelfs zijn niet vampier gezicht heb kunnen afmaken voor dat ik ben geemigreerd. Had het vreselijk gevonden als dat niet zo was. Zonder faceup is het voor mij een dooie pop.
Ik moet wel een zekere hoeveelheid plezier aan ze kunnen hebben anders vind ik het gewoon verspilling.
Deredere
Deredere

Aantal berichten : 607
Registratiedatum : 2009-11-06
Woonplaats : Nieuw Zeeland

Back to top Go down

De kosten van doll-onderhoud Empty Re: De kosten van doll-onderhoud

Post by Silk 2011-01-12, 2:55 am

De outfits en de face-ups doe ik niet zelf, omdat ik het niet leuk vind om te doen en omdat er mensen zijn die het veel beter kunnen dan ik. Het modificeren van de popjes (ligt er een beetje aan wat er gedaan moet worden) doe ik wel zelf en ook zaken als standaard onderhoud, sanden etc, daar heb ik geen problemen mee.

Het scheelt dat ik per pop toch alleen maar 1 pruik, 1 stel schoenen, 1 outfit wil hebben. Zo kan ik iemand (lees: Raou) een commision laten doen die echt helemaal over de top is, redelijk prijzig wordt, maar wel uiteindelijk een outfit geeft die perfect bij het personage past.
Ook wat betreft face-ups zoek ik naar een stijl die ik prettig vind, al is het wel zo dat ik, in verband met dure/ zeldzame hoofdjes die ik heb, enkel artists kies die in Nederland wonen.

Ik heb trouwens nog nooit een face-up overnieuw hoeven doen. Die van Timothy en Cicero zijn ondertussen al weer een jaar of 3 oud (als ik het goed heb), maar ze zien er nog helemaal perfect uit. Ik ben voorzichtig met de poppen en ik heb niet zo heel vaak verandering nodig, dus dat scheelt weer.

Dus, wat betreft geld maakt het mij niet zoveel uit of ik dingen zelf maak of ze laat maken. Wel is het zo dat ik traag ben in het afmaken van poppen. Luther (mijn Peroth) woont al 3, bijna 4 jaar bij me - geloof ik -, maar hij heeft al die tijd nog nooit een face-up gehad, of een eigen lijf. Remo, mijn Williams is ook al langer dan een jaar bij me en is ook nog steeds lijfloos en loopt rond met zijn default face-up.

Dit komt minder door geldgebrek en meer omdat ik het allemaal precies goed wil hebben de eerste keer. Zo lang ik nog niet iets heb gevonden waarvan ik warm loop, dan koop ik het niet. Dat is zo met hoofdjes, met lijven, met outfits... en ook met face-ups.

Lol, ik ben gewoon een langzame verzamelaar.
Silk
Silk

Aantal berichten : 757
Registratiedatum : 2010-05-07
Leeftijd : 40
Woonplaats : Doetinchem

Back to top Go down

De kosten van doll-onderhoud Empty Re: De kosten van doll-onderhoud

Post by VelvetBat 2011-01-13, 11:45 pm

Toen ik mijn eerste bjd bestelde, had ik een aantal van die face-up tutorials op DoA gelezen en alles, en omdat ik een face-up artist best duur vond, had ik besloten om het gewoon zelf te proberen. Ook omdat ik toen al wel het idee had dat ik meerdere dolls zou kopen, en dan voor elke doll een face-up artist zoeken wordt een dure zaak...
Dus uiteindelijk ben ik blij dat ik het zelf heb geleerd. De kwaliteit is niet echt heel hoog, maar ik vind ze prima en ze passen bij hoe ik mijn dolls zie, dus ik ben er verder tevreden mee. En omdat ik de face-ups maar zelden opnieuw doe, heb ik er maar weinig onderhoudskosten aan.

Kleine mods, restringen, hot gluen, dat doe ik ook allemaal lekker zelf, dus ook weinig onderhoudskosten.

Mijn dolls hebben allemaal maar 1 pruik, 1 paar ogen en 1 outfit. Ik moet eerlijk zeggen dat ik op kleding wel bezuinig. En dat vind ik af en toe wel jammer van mijzelf, want dan koop ik een dure doll en dan komt hij/zij niet zo mooi uit omdat ik een niet-zo-mooi (of geen) outfit voor hem/haar heb. Dat is iets wat ik nog wil veranderen, maar tot nu toe was het het kostenplaatje die me tegen hield. Veel outfits zijn best prijzig en omdat ik ook voor mezelf lolita kleding koop, vind ik het zonde om 100 euro aan een outfit te besteden voor mijn doll ipv voor mijzelf.
En als ik zelf kleding maak, werk ik niet zo netjes. Ik neem er vaak de tijd niet voor. (slechte gewoonte.)
Ik ben gewoon vooral een doll hoarder. Ik bleef maar dolls kopen en dolls kopen en had daardoor ook tussendoor maar weinig geld over voor kleding enzo.

Nu ik voorlopig geen nieuwe dolls meer wil kopen, wil ik wel de tijd nemen om mooie outfits te maken (en sommige dingen te kopen) voor mijn dolls. Maar omdat dat vooral eenmalige kosten zijn (ieder maar 1 outfit), beschouw ik dat ook niet echt als onderhoud.

Dus qua echte onderhoudskosten ben ik eigenlijk maar heel weinig kwijt.

Behalve voor mijn incoming Bunny, haar ben ik wel van plan om ontzettend te verwennen met meerdere outfits. Razz
VelvetBat
VelvetBat

Aantal berichten : 1425
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 36
Woonplaats : Beverwijk

http://www.velvetbat.nl

Back to top Go down

De kosten van doll-onderhoud Empty Re: De kosten van doll-onderhoud

Post by Muisje 2011-01-25, 5:24 am

@Velvet: ik ben ook zo'n dollhoarder, maar ik wil net als jij wat meer tijd besteden aan kleding en dergelijke voor mijn dolls. Wat eerder is genoemd: dolls kosten ook tijd. Dat moet ik nog even vinden. XD

@Chaos: ga je Akuma zelf schuren of laat je het doen? Ik kan me voorstellen dat een doll naar een doll-spa sturen niet vaak gebeurt, maar als je maar één doll hebt waarbij het moet gebeuren, het misschien beter voelt om het door iemand te laten doen die het vaker heeft gedaan dan zelf experimenteren.

Lucciola's face-up van UniDoll is ondertussen ook bijna 4 jaar oud. Dus je hoeft niet steeds een nieuwe face-up te betalen. (Lucciola heeft ook alleen maar een company face-up, omdat die gratis was. Hoezo zuinig? XD )
Muisje
Muisje

Aantal berichten : 3208
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 41
Woonplaats : Naast Utrecht

http://www.microwavedcoffee.com

Back to top Go down

De kosten van doll-onderhoud Empty Re: De kosten van doll-onderhoud

Post by tha_queen_of_chaos 2011-01-25, 6:50 am

Nee, ik ga het gewoon zelf doen. Ik ga eerst zuiveringszout proberen, ook omdat ik nu nog niet teveel met die stoffen wil werken nu mijn longen nog zwakjes zijn. Maar het is ook een stuk minder werk.
Face-up laat ik in ieder geval wel doen.
tha_queen_of_chaos
tha_queen_of_chaos
Admin

Aantal berichten : 1501
Registratiedatum : 2009-11-03
Leeftijd : 36
Woonplaats : Krommenie

http://jointedlove.nl

Back to top Go down

De kosten van doll-onderhoud Empty Re: De kosten van doll-onderhoud

Post by Raouken 2011-01-25, 11:41 am

Ik denk dat ik van het geld van 'onderhoud' om het zo te noemen heel wat extra dolls had kunnen kopen! Ik vind eigenlijk een van de leukste dingen om regelmatig nieuwe pruikjes, schoenen en soms ogen te kopen voor m'n dolls om hun look weer te veranderen. Face-ups doe ik soms zelf, soms laat ik ze doen(voornamelijk door Hasel), en dan maakt het geld me niet zo veel uit. Ze wisselen dan ook regelmatig van face-up. Modden laat ik doen als ik het ingewikkeld vind, maar sommige mods wil ik me zelf ook nog wel aan wagen(zoals Dilly's lange nagels). Outfits maak ik vrijwel altijd zelf maar ik vind het leuk om luxe stoffen te gebruiken. Soms upgrade een doll een lichaam, als ik iets nieuws zie wat super awesome zou zijn/beter zou passen(zoals Saix, die van een Volks SD13 naar een Senior Delf ging en misschien straks naar een Dollstown 15 lichaam, en Sumiya voor wie ik nog steeds een ander lichaam wil-waarschijnlijk een Volks SDgraffiti lichaam).

Eigenlijk vind ik het leuker om te sparen zodat ik ineens al m'n dolls nieuwe pruikjes kan geven of opeens een hoop leuke schoenen te kunnen kopen, dan een hele nieuwe doll. Het heruitvinden van de dolls die je al hebt is voor mij een groot deel van de lol. Dus wat mij betreft is het niet echt 'kosten van onderhoud', eerder..een leuk onderdeel van de hobby! Met 1 face-up, 1 pruik, 1 outfit en 1 paar schoenen zou ik al snel verveeld raken, denk ik.
Raouken
Raouken

Aantal berichten : 533
Registratiedatum : 2009-11-09
Woonplaats : Heerenveen

Back to top Go down

De kosten van doll-onderhoud Empty Re: De kosten van doll-onderhoud

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum