Jointed Love
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Project Cyriak

+9
VelvetBat
Deredere
Muisje
maankatje2000
Rosered
Wish
tha_queen_of_chaos
holyvirus
Silk
13 posters

Page 2 of 2 Previous  1, 2

Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Pete 2011-06-21, 10:19 am

Interessant om te zien hoe je de legen plekken opvult. En dat je de linker- en rechteronderdelen bij elkaar hebt in plaats van een losse mold per ledemaat =o Hoe ga je nou verder voor de andere helft? De delen uitbreken en opnieuw inkleien?
Pete
Pete

Aantal berichten : 694
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 33
Woonplaats : Leiden

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by maankatje2000 2011-06-21, 7:50 pm

Het ziet er allemaal super uit. Aanstekelijk hé als je iemand bezig ziet met een pop te maken.
maankatje2000
maankatje2000

Aantal berichten : 1506
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 43
Woonplaats : 's-Hertogenbosch

http://mk2000scrap.blogspot.com/

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Silk 2011-06-21, 9:07 pm

@Muisje: Ja, dat begrijp je goed. Nu zijn deze nog niet klaar. Zoals ik al zei moet ik nog gietgaten en luchtgaten aanbrengen e.d. en ze moeten schoongemaakt worden, maar zie dit als een negatief van het eerste deel van de klei. Alles wat nu grenst aan 'lucht' wordt bedekt met siliconen.

@Pete: De klei is zacht en blijft zacht, dus als ik straks het eerste deel van de mal heb, breek ik inderdaad de klei af. Maar ik hoef het niet meer opnieuw in te kleien. Het eerste deel van de mal heb ik dan al, dus ik hoef alleen maar de poppenonderdelen terug te zetten (voor zover ik ze uit de mal gehaald heb) en dan kan ik de tweede afdruk maken met behulp van het eerste deel. (anders gaan de twee onderdelen van de mal nooit goed op elkaar passen)

@maankatje2000: Nou, ik ben eigenlijk af en aan altijd wel bezig geweest met de pop. De afgelopen paar maanden heb ik me met name gefocussed op het aanpassen van de pop - de gewrichten deden niet allemaal wat ik wilde en ik vond zijn torso niet mooi in resin - maar ik vergeet steeds foto's te nemen! Dus Muis heeft me uitgedaagd om de camera te pakken.

Bovendien dacht ik dat het wellicht leuk zou zijn om een step by step te zien van het gietproces.
Silk
Silk

Aantal berichten : 757
Registratiedatum : 2010-05-07
Leeftijd : 40
Woonplaats : Doetinchem

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Muisje 2011-06-21, 9:29 pm

Ik denk dat het sowieso handig is om foto's te maken ookal deel je ze niet online. Gewoon voor het geval dat iemand zegt dat je over een bestaande doll hebt gekleid of iets in die geest. Dat is naast dat foto's helpen om bepaalde fouten te zien een reden dat ik als een bezetene foto's maak. XD

Daarnaast is het ook leuk om het process te delen en daar feedback op te krijgen.
Muisje
Muisje

Aantal berichten : 3208
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 41
Woonplaats : Naast Utrecht

http://www.microwavedcoffee.com

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Pete 2011-06-21, 10:23 pm

@ Silk: oh hey! Ja! Dat kan ook nog ^^" Sorry, ik heb wat moeite met in 3D denken van de foto, maar natuurlijk kan je de eerste mal gebruiken om de tweede te maken. Hopelijk zal die eerste mal dan niet sneller 'op' zijn omdat die al een keer gebruikt is...

Een stap-voor-stap documentatie zou gaaf zijn, en erg handig voor andere gieters.
Pete
Pete

Aantal berichten : 694
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 33
Woonplaats : Leiden

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Silk 2011-06-21, 11:00 pm

@Muis: Ik maakte eerst ook als een bezetene foto's, omdat ik wilde zien hoe het ding eruitzag, maar toen dat eenmaal vaststond, vergat ik het gewoon.
Dat sommige mensen kunnen gaan miepen dat ik een 'zmgrecaster' ben, daar ben ik niet zo bang voor. Ik kan, als het moet, een stuk van het kleimodel afhalen om te bewijzen dat het een echte is. Wellicht jammer, maar dat valt ook wel te repareren.

Maar zeker omdat dit project van mij al zo lang loopt, voel ik me soms zo'n attentionwhore als ik weer foto's plaats. Dus laat ik liever zo tussen neus en lippen door merken dat ik 'och, ook een dingetje afheb'. XD

@Pete: ik zal m'n best doen om foto's te blijven maken. Kan ik meteen zien als ik wat fout doe met gieten (is ook handig voor mijzelf)
Silk
Silk

Aantal berichten : 757
Registratiedatum : 2010-05-07
Leeftijd : 40
Woonplaats : Doetinchem

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by MoBi 2011-06-22, 3:12 am

Het ziet er allemaal erg goed uit! Maar wat ziet dat er uit als extreem veel werk. Maaja eenmaal af is het natuurlijk wel te gek ^^.
Hij ziet er goed!! Wat een process.
MoBi
MoBi

Aantal berichten : 20
Registratiedatum : 2011-02-15
Leeftijd : 39
Woonplaats : A'dam

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Muisje 2011-06-22, 5:58 am

Silk wrote:. Ik kan, als het moet, een stuk van het kleimodel afhalen om te bewijzen dat het een echte is. Wellicht jammer, maar dat valt ook wel te repareren.

Dat kan inderdaad, maar het is handiger als je gewoon naar een mapje met foto's kan wijzen. Als je WIP foto's talrijk en duidelijk genoeg zijn, zullen er ook weinig mensen vragentekens plaatsen.

Misschien komt het als attentionwhoring over wanneer je veel foto's plaats, maar pas wanneer je begint te zeuren om comments (of waarom je die niet krijgt) ben je een echte attention whore. Ik vind het aansporend werken om mensen steeds te laten zien wat ik heb en om dan ook iets nieuws te hebben om te laten zien. Dan zal ik toch eerst iets nieuws moeten maken. XD
Muisje
Muisje

Aantal berichten : 3208
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 41
Woonplaats : Naast Utrecht

http://www.microwavedcoffee.com

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Silk 2011-06-22, 8:54 pm

@MoBi: Met name het lijf is veel werk. De hoofdjes vallen wel mee, dus ik moet me straks gewoon even richten op het maken van meerdere koppies XD.

@Muis: Het nodigt wel uit iets sneller te werken, ja. Ik zal vanavond nog weer een paar plaatjes schieten.
Silk
Silk

Aantal berichten : 757
Registratiedatum : 2010-05-07
Leeftijd : 40
Woonplaats : Doetinchem

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Silk 2011-06-23, 6:56 am

Twee mallen wiens voorbereidingen soort van af zijn:

Project Cyriak - Page 2 5863537765_67c501fb91_z

Voor het onderlijf heb ik, zoals je ziet, een oude siliconenmal gebruikt die nog goed was en die ik mooi kan gebruiken als 'afdruk'. De hele binnenkant van het lijf is dichtgekleid en de 'stomp' bovenop heeft een uitstulping van voren die uiteindelijk voor het luchtgat moet dienen (gietgat gaat iets groter zijn).

Deze foto heb ik even over anders genomen, omdat de siliconen door het licht zo aan het glimmen waren dat je er niets van kon zien.


Project Cyriak - Page 2 5864091076_85e5ed9e18_z

En hier het bovenlijf, die nog goed schoongemaakt moet worden en waar nog keys geplaatst moeten worden. Lucht en gietgat moet ik zo nog even maken. Ze komen aan de onderkant van de zij, het laagste punt van dit stuk, wat betekent dat ik dit torsodeel straks op z'n kop ga gieten. (de kans op luchtbellen bij de schouders is dan veel kleiner, omdat deze al vrij vlug gevuld zullen zijn met resin).

Wederom is alles van binnen dichtgekleid. Ik heb hier ook een stomp gemaakt op de nek en één aan het armgat dat je rechts ziet. Het armgat links heb ik, tot halverwege opengehouden, zodat het eerste deel van de mal daar een mooie afdruk van kan maken. Tweede deel van de mal zal dan een afdruk maken van de nekstomp en het andere armgat en het derde deel bestaat uit de binnenkant van het bovenlijf, inclusief de nektunnel.
Silk
Silk

Aantal berichten : 757
Registratiedatum : 2010-05-07
Leeftijd : 40
Woonplaats : Doetinchem

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Deredere 2011-06-23, 5:35 pm

Wauw. Ik vind het heel gaaf om te zien.
Denk niet dat ik ooit zelf een BJD zal maken maar ik vind het echt leuk om te zien hoe zo iets gaat. Krijg alleen maar meer waardering voor BJD's als ik zie hoeveel werk er en tijd het kost.
Deredere
Deredere

Aantal berichten : 607
Registratiedatum : 2009-11-06
Woonplaats : Nieuw Zeeland

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Pete 2011-06-23, 9:31 pm

Nog een vraagje (veel vraagjes xD): je zei dat je de binnenkant ook hebt dichtgekleid, betekend dit dat je in massief resin giet en het daarna pas uitholt?

Als dat zo is heb ik echt 5 jaar met het verkeerde idee gelopen |DD
Pete
Pete

Aantal berichten : 694
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 33
Woonplaats : Leiden

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Silk 2011-06-23, 10:13 pm

Ik bedenk me net dat ik vergeten ben de kleionderdelen in te spuiten met MSC. Niet strikt noodzakelijk, maar als je dit gebruikt weet je zeker dat je pop straks niet übershiny is. ... Hmmm... Misschien dat ik het er alsnog overheen kan sprayen als ik alles schoongemaakt heb.

@Dere: In dat geval plaats ik gewoon nog vaker foto's Smile. Ik vind het leuk om te laten zien, zeker ook omdat ik nu pas doorheb dat niet iedereen weet hoe zo'n gietproces in z'n werking gaat.

@Pete: Nee, dat betekent het niet. De torso stukken zijn van binnen dichtgekleid met die zachte, bruine klei die ik gebruik voor de voorbereidingen. Dit is gedaan om te voorkomen dat de siliconen straks overal naar binnen kruipen en mijn meester dus volledig ingesloten zit in dat spul.

De mal van deze twee torsostukken bestaat straks uit drie delen: 1 deel is de afdruk voor de voorkant, 1 deel drukt de achterkant af, en 1 deel is voor de binnenkant, inclusief de gangen voor het elastiek.
Als ik daar dan straks resin in giet, komt er een torso-stuk uit die er exact zo uitziet, zoals jij gewend bent (met een paar uitstulpingen van de gietgaten eraan).
Silk
Silk

Aantal berichten : 757
Registratiedatum : 2010-05-07
Leeftijd : 40
Woonplaats : Doetinchem

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Muisje 2011-06-25, 11:25 pm

Vraag: Is er een speciale manier waarvoor je er voor zorgt dat de binnenkant van je pop onderdelen glad zijn? Ik neem aan dat het glad moet zijn, want anders krijg je toch het derde maldeel niet uit je poponderdeel.
Muisje
Muisje

Aantal berichten : 3208
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 41
Woonplaats : Naast Utrecht

http://www.microwavedcoffee.com

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Pete 2011-06-26, 12:51 am

Ah okay, bedankt, ik heb nogal moeite met 3D-dingen visualiseren ^^"
Pete
Pete

Aantal berichten : 694
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 33
Woonplaats : Leiden

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Silk 2011-06-26, 12:57 am

@Muis: Ze moeten redelijk glad zijn. Als je kijkt naar de binnenkant van andere poppen, zie je ook dat ze niet volledig gepolijst zijn, maar dit kan ook niet.

Het is met name een heleboel gepriegel Very Happy. Als eerste heb ik, tijdens het kleien, steeds laagjes klei aangebracht met een houten spateltje. Ik kon niet met m'n hand erin komen, maar met het spateltje ging het best. Daarna heb ik nog een laagje gedaan, maar deze was heel erg nat gehouden en werkte dus meer om gaten op te vullen.
Met een kwastje smeer je primer aan de binnenkant en daar waar je kan, schuur je het met de hand bij en voor de rest maak je van je schuurpapier (ik gebruik hiervoor van die sponsjes) een rolletje en probeer je zo de ergste uitstulpingen weg te werken.

Zolang je geen grote gaten of uitstulpingen aan de binnenkant hebt zitten en de bovenkant breder is dan de onderkant, zal het met de siliconen wel meevallen. Het spul is erg elastisch en met een beetje voorzichtig wrikken krijg je het er vaak wel uit.

@Pete: Is ok. Het is ook gewoon een kwestie van doen, hoor. Toen ik hier voor het eerst mee bezig was, kon ik vaak ook niet alles visualiseren, maar als je bezig bent, zie je vanzelf het resultaat.
Silk
Silk

Aantal berichten : 757
Registratiedatum : 2010-05-07
Leeftijd : 40
Woonplaats : Doetinchem

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Silk 2011-06-30, 6:03 am

Ben er een half weekje tussenuit geweest, maar nu heb ik de laatste vier onderdelen ingekleid.

Als eerste de headcap:
Project Cyriak - Page 2 5888284040_2901a8402b_z

Niet zo heel veel bijzonders te zien, op de 'key's' na. De luchtgaten en het gietgat komen allemaal aan de binnenkant, omdat hier al het detail is en dus de meeste kans dat luchtbelletjes vast komen te zitten.

De bovenbenen zijn wat ingewikkelder:
Project Cyriak - Page 2 5887718683_a300fb53e1_z

Omdat deze zowel een gewricht hebben aan de bovenkant (waar de heupgewrichten invallen), als aan de onderkant voor de knie (de balvormige joints), is het wat lastiger om ze in te kleien. Eigenlijk wil ik namelijk geen seamlines hebben in/op de gewrichten. Vandaar deze ietwat vreemde constructie. Die bobbeltjes die je aan de onderkant ziet zijn het ene deel van de lucht en gietgaten. Als het goed is heb ik er niet meer nodig *knock on wood*.

Project Cyriak - Page 2 5887718567_a3618cf3e6_z
Hier zie je de constructie iets beter. De mal zal bestaan uit een l-vormig deel, die half over dit deel heel zal vallen. Omdat de vorige mal die ik zo maakte ging lekken, heb ik nu die vreemde richel erbij gedaan. Hopelijk gaat deze straks wat resin tegenhouden.
De rietjes die uit de gewrichten steken zijn gevuld met kunsthars en dienen eigenlijk als het derde deel van de mal. Door deze straks terug in de mal te plaatsen, heb je de gangen voor het elastiek straks altijd op dezelfde plek liggen en zijn ze altijd even groot.

Verder met de onderbenen:
Project Cyriak - Page 2 5887718815_7aea0679ba_z

Ook hier heb ik de key's al geplaatst en de giet- en luchtgaten aangebracht (die rare uitstulpingen daarboven). Het plan is dat de uiteinden van deze gaten aan de binnenkant van de kniekom zullen komen. Ik hoop dat ik de gietgaten er straks redelijk eenvoudig af kan snijden/schuren en er niet veel meer van te zien is, maar het is een beetje een experimentje.
Bij de enkels kun je ook hier weer een rietje gevuld met resin zien zitten.

En als laatste de voetjes:
Project Cyriak - Page 2 5887718975_0dc9a0df6f_z

Hier nog geen gietgaten en dergelijke geplaatst. Ik doe dit op het laatst, aangezien deze zullen bestaan uit eetstokjes die aan de onderdelen zijn vastgelijmd. Deze constructie is niet bijzonder stevig en om ergernissen te voorkomen wacht ik hier nog even mee. De luchtgaten zullen in ieder geval op de hiel en op het bovenste deel van het gewricht geplaats worden (in verband met het detail daar) en het gietgat wordt ook op het gewricht geplaatst.
De mal zal uiteindelijk staand gebruikt worden en niet liggend, zoals je nu ziet.

Een heel verhaal, maar ik ben nog niet helemaal klaar. Volgende stappen die ik moet doen zijn:
1. Alles schoonmaken
2. Daar waar nodig keys aanbrengen
3. de onderdelen insprayen met MSC en de bruine klei hierin zo veel mogelijk ontzien
4. lucht- en gietgaten aanbrengen
5. Om alle delen een doos bouwen (van hout en geplastificeerd karton... een ander experimentje)
6. Het geheel met releasespray insprayen (dit spul zorgt ervoor dat de siliconen niet ergens aan vast gaan zitten)
7. en het feest kan beginnen!
Silk
Silk

Aantal berichten : 757
Registratiedatum : 2010-05-07
Leeftijd : 40
Woonplaats : Doetinchem

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Muisje 2011-06-30, 8:08 am

Succes! Het lijkt me nog steeds erg veel werk.
Muisje
Muisje

Aantal berichten : 3208
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 41
Woonplaats : Naast Utrecht

http://www.microwavedcoffee.com

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Silk 2011-07-01, 6:28 am

Het is veel werk. Gelukkig is m'n vakantie nog niet begonnen, dus kan ik toch nog niet beginnen met siliconen gieten.
Silk
Silk

Aantal berichten : 757
Registratiedatum : 2010-05-07
Leeftijd : 40
Woonplaats : Doetinchem

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Silk 2011-07-30, 3:34 am

Een post met veel foto's.

Het is een tijdje stil geweest, maar dat wil niet zeggen dat ik (helemaal) niks heb gedaan. Alle stukken zijn ondertussen in klei gewikkeld en voorzien van luchtgaten e.d. en ik ben begonnen met het ombouwen van de dozen.

Project Cyriak - Page 2 5990709864_449cc6a160_z

Hier zijn alle mallen, op de handen na, die op dat moment al in een kartonnen doos gezet waren. Alles is klaar, schoongemaakt, besprayed met MSC en voorzien van lucht-en gietgaten.

Die gietgaten heb ik, afhankelijk of de mal uiteindelijk staand of liggend wordt gebruikt, op twee manieren gemaakt.

Project Cyriak - Page 2 5990150339_d0bd3a40b5_z

Staande mallen waren makkelijk. Met staand bedoel ik dat de onderdelen straks rechtop worden gegoten. De twee maldelen staan dus naast elkaar en geven een verticale naad. Omdat er zowel aan de bovenkant als aan de onderkant een opening is in de mal, kun je hier gebruik van maken door tussen de twee maldelen een gietgat of luchtgat te plaatsen. Deze kunnen gewoon gekleid worden.

Project Cyriak - Page 2 5990150601_7c5bd2bea0_z

Voor liggende mallen moet je iets anders doen. Omdat de twee maldelen boven op elkaar komen te liggen - en de naad dus horizontaal loopt - kun je bij deze mallen geen gebruik maken van de naden voor het maken van je luchtgaten. In plaats daarvan moeten ze dwars door de bovenste maldeel lopen. Vandaar dat deze van hout zijn gemaakt en opgeplakt zijn met een lijmpistool.
Nadeel is dat het geheel wat kwetsbaar is. De houten staafjes hebben de neiging bij het minste of geringste af te breken, wat vaak voor beschadigingen zorgt in de laklaag. De siliconen moeten straks voorzichtig gegoten worden, om dit te voorkomen.

Ondertussen heb ik vier mallen ingebouwd in dozen. Klein experimentje: ik heb gewoon gebruik gemaakt van geplastificeerd karton (met extra plakband er omheen gewikkeld). Ik hoop dat het sterk genoeg is om de siliconen tegen te houden en dat het geheel waterdicht is.

Allereerst de handen:
Project Cyriak - Page 2 5990710394_13c173ec3e_z

De heupstukken en de headcap (vergeef de sluipreclame):
Project Cyriak - Page 2 5990150767_eff193e032_z

En als laatste het hoofd:
Project Cyriak - Page 2 5990150897_fe9bccb7b6_z




Nu de overige 7 nog.



Silk
Silk

Aantal berichten : 757
Registratiedatum : 2010-05-07
Leeftijd : 40
Woonplaats : Doetinchem

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by sbslink 2011-07-31, 10:37 pm

Wow, dat is heel veel werk zeg.. hoe krijg je straks alle onderdelen er weer goed uit? Dat de mallen uit twee onderdelen bestaan zal wel helpen. Nou ja succes ermee.
sbslink
sbslink

Aantal berichten : 711
Registratiedatum : 2009-11-07
Leeftijd : 39
Woonplaats : Maarssen

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Pete 2011-08-01, 6:07 am

Ik hoop dat het houdt! Maar je hebt de hoekjes goed dichtgemaakt, dus daar zal het wel niet uit gaan sijpelen. Ben je van plan om snel te gaan gieten?
Pete
Pete

Aantal berichten : 694
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 33
Woonplaats : Leiden

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Silk 2011-08-05, 11:37 pm

@sbslink: Wanneer de mallen straks uit twee of drie onderdelen bestaan, heb ik deze dozen niet meer nodig. Wat ik dan doe is ze met postbode-elastieken goed afbinden, zodat ze niet kunnen gaan lekken.
Omdat resin en siliconen niet aan elkaar vast gaan zitten, is het helemaal niet moeilijk om het resin onderdeel uit de mal te krijgen.

@Ik denk dat het 't wel houdt. De dozen zijn maar klein en ik gebruik karton die als verpakking heeft gediend voor meubels e.d.

Wat betreft het gieten: er is iets anders bij tussen gekomen. Ik heb navraag gedaan over het mogelijk verkopen van deze pop via een dealer en hier een reactie op teruggekregen. Omdat zij ook connecties hebben met een casting-service en deze bedrijfjes ook kijken naar de functionaliteit van de joints en ze, waar nodig, aanpassen, vraag ik me nu sterk af of ik nog door moet gaan met zelf een resin prototype maken. Ten eerste is dit vreselijk duur (als ik niet uitkijk ben ik zo makkelijk 1000 euro kwijt). Ten tweede is me tot nu toe nog nooit gelukt om een volledig foutloze mal te maken, met als gevolg dat de afgietsels ook niet foutloos zijn (iets wat je wel wil als het je prototype moet zijn). Ten derde kost het nog veel tijd en gepruts voor ik dan eindelijk een prototype zou hebben.

De hele reden waarom ik een prototype van resin wilde hebben, was omdat ik het een vreselijk eng idee vind om mijn klei-meester op de post te doen. Wat als hij onderweg beschadigd raakt? Wat als het pakket kwijtraakt? Dan heb ik alleen de foto's nog.
Maar... zoals hierboven beschreven heb, zijn er ook veel voordelen aan het verzenden van een klei-prototype. Niet in de laatste plaats omdat ik nu toch echt wel rekening moet gaan houden met de pre-productiekosten.

... En ik hoop maar dat er überhaupt genoeg interesse is voor deze pop.
Silk
Silk

Aantal berichten : 757
Registratiedatum : 2010-05-07
Leeftijd : 40
Woonplaats : Doetinchem

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Muisje 2011-08-05, 11:46 pm

Ik vind het zelf ook lastig om in te schatten of er genoeg interesse is in iets. Veel mensen komen enthousiast over en zeggen dat ze iets willen kopen, maar vaak zijn er rekeningen etc. waardoor het niet mogelijk is wanneer puntje bij paaltje komt.

Ik denk dat een dure bezorgservice nog steeds goedkoper is dan een resin prototype maken.
Muisje
Muisje

Aantal berichten : 3208
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 41
Woonplaats : Naast Utrecht

http://www.microwavedcoffee.com

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Silk 2011-08-06, 3:37 am

Muisje wrote:Ik vind het zelf ook lastig om in te schatten of er genoeg interesse is in iets. Veel mensen komen enthousiast over en zeggen dat ze iets willen kopen, maar vaak zijn er rekeningen etc. waardoor het niet mogelijk is wanneer puntje bij paaltje komt.

Precies. Zeggen dat je interesse hebt betekent nog niet dat je het ook daadwerkelijk gaat kopen. Maar aan de andere kant wil ik dit ook gewoon proberen. Op z'n slechtst verkoop ik helemaal niets en zit ik met een voorraadje resin-minions opgescheept.

Ik moet gewoon voor attention-whore gaan spelen en op ieder forum steeds maar weer persoonlijke foto's van mijn pop in de galleries spammen. Als ik iedere dag een photoshoot post MOET hij toch wel een keer bekend gaan worden ;p.
Silk
Silk

Aantal berichten : 757
Registratiedatum : 2010-05-07
Leeftijd : 40
Woonplaats : Doetinchem

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Momo 2011-08-06, 9:09 am

Ik vind je pop al erg mooi. Maar ik zal eerlijk zijn en zeggen dat ik hem niet zal kopen, omdat ik nu verzadigd ben en andere prioriteiten heb. Maar ik vind hem heel er mooi en profesioneel. En ik denk dat er echt wel animo voor is!
Momo
Momo

Aantal berichten : 288
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 44
Woonplaats : Utrecht

http://www.wndesign.nl

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Deredere 2011-08-06, 9:57 am

Kun je hem niet gieten in iets anders dan resin?
Iets wat stevig genoeg is voor de volgende mallen maar niet zo moeilijk en duur?
Deredere
Deredere

Aantal berichten : 607
Registratiedatum : 2009-11-06
Woonplaats : Nieuw Zeeland

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Silk 2011-08-06, 10:37 pm

@Momo: Dank je, Mo! We zullen zien. En anders kan ik nog altijd een fotoshoot maken van een legertje poppen met dezelfde kop.

@Dere: Ik zou niet weten wat. Dus voordat ik weer een jaar verder ben met uitzoeken wat voor materialen ik zou kunnen gebruiken en oefenen in het gebruik ervan, denk ik dat de meest praktische oplossing is om hem gewoon veilig te verzenden.
Silk
Silk

Aantal berichten : 757
Registratiedatum : 2010-05-07
Leeftijd : 40
Woonplaats : Doetinchem

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Pete 2011-08-07, 7:36 am

Een goed plan om hem nu vast te verzenden, ook omdat dit waarschijnlijk vaklieden zijn de al vaker hebben gegoten. Ik betwijfel je skills niet hoor, maar er kan vanalles mis gaan de eerste keer waardoor je misschien meer hars verbruikt dan gepland. In ieder geval veel succes met het proces!
Pete
Pete

Aantal berichten : 694
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 33
Woonplaats : Leiden

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Silk 2011-08-09, 12:52 am

@Pete: dat is precies de reden waarom ik er niet zelf verder wil gaan met gieten. Siliconen zijn erg duur, als de mal niet werkt en je moet het overnieuw maken, dan heb je een paar honderd euro weggegooid.

Vandaag heb ik het meest spannende in de hele loopbaan van deze pop gedaan: de kleiversie stringen en voorzichtig poseren. Mijn hart gaat nu nog tekeer! Maar alles is goed gegaan.

Meneer kan staan, al heb ik hier geen foto van. (schikgodinnen uitdagen is niet handig om te doen) Ik moet toegeven dat het even duurde voor hij ook daadwerkelijk stabiel was. Misschien komt dit omdat ik hem met 2mm elastiek had gestringed en ik het slechts losjes had aangespannen. Misschien omdat de gewrichten toch niet perfect zijn. De tijd zal het leren.

Wel heb ik een paar andere foto's gemaakt:

Project Cyriak - Page 2 6025563168_8c0f43a119_b

Project Cyriak - Page 2 6025563172_9fa99d278e_b

Project Cyriak - Page 2 6025563182_5d067e6ce7_b
Silk
Silk

Aantal berichten : 757
Registratiedatum : 2010-05-07
Leeftijd : 40
Woonplaats : Doetinchem

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Muisje 2011-08-09, 1:35 am

Ik ben benieuwd naar hoe het gaat met de verdere productie nu hij in ieder geval kan staan. De spanning van het elastiek zorgt voor grip in de joints en dat is iets wat je nu niet kan testen, maar als een joint niet werkt kan je dat vaak ook bij de kleiversie zien.

Het is trouwens wel cool om hem in een stuk te zien. Heb je ook foto's met pruik?
Muisje
Muisje

Aantal berichten : 3208
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 41
Woonplaats : Naast Utrecht

http://www.microwavedcoffee.com

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Silk 2011-08-09, 1:50 am

Nog niet met pruik, nee. Ik kreeg de headcap niet vast op z'n achterhoofd. Maar ik wilde morgen waarschijnlijk nog een voorzichtig testje doen en deze keer wel met haar op z'n kop.

EDIT: hoewel ik denk dat dit hoofdje nu wel gaat in verhouding met het lijf, denk ik nog steeds dat ik de volgende ietsjes kleiner maak.

EDIT2:
Muisje wrote:De spanning van het elastiek zorgt voor grip in de joints en dat is iets wat je nu niet kan testen, maar als een joint niet werkt kan je dat vaak ook bij de kleiversie zien.

Soms lijkt het, wanneer ik hem probeer te laten staan, dat het ene been iets langer is dan de ander, maar als ik de pop vervolgens neerleg zijn ze allebei exact dezelfde lengte. En ik heb ook al eens voorzichtige testjes gedaan zonder elastiek (en zonder voeten). Toen had ik niet het gevoel dat de benen langer zijn. Dus OF de ene voet is minimaal een halve centimeter hoger, of er is iets anders aan de hand. Dat ik dit met poseren wel merk kan natuurlijk ook komen doordat de torso niet recht staat of zo (ik poseer poppen vanaf de enkels naar de knieen... de torso laat ik vaak onaangeroerd tot het echt niet anders kan).
Silk
Silk

Aantal berichten : 757
Registratiedatum : 2010-05-07
Leeftijd : 40
Woonplaats : Doetinchem

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Momo 2011-08-09, 5:11 am

Wow hij ziet er echt goed uit. Het hoofd maatje kan idd heel goed maar heel klein beetje kleiner zou geen kwaad kunnen.
Momo
Momo

Aantal berichten : 288
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 44
Woonplaats : Utrecht

http://www.wndesign.nl

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Pete 2011-08-10, 10:28 am

Dat laatste heb ik ook altijd bij mijn 'gewone' dolls, terwijl die toch echt symmetrisch zijn. Misschien is het iets wat bij de joint hoort ofzo, of alle dolls hebben het in meerdere of mindere mate?

Maar wat gaaf om je werk nu helemaal in elkaar te zien! Hij ziet er qua proporties goed uit hoor, het hoofd kan (zijn lengte is nu 7 'hoofden', wat normaal is). Zijn ogen lijken trouwens minder groot dan in je icon, ik moet bekennen dat ik hem nu een stuk leuker vind xD Maar ik hou ook van kleinere oogjes...?
Pete
Pete

Aantal berichten : 694
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 33
Woonplaats : Leiden

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Deredere 2011-08-10, 12:43 pm

Ik vraag me af of zijn armen niet ietwat te kort zijn? Elleboog zou op taille hoogte moeten zitten en als je op een stoel zit dan begint je hand onder de stoel als je je arm naast je lichaam houd. Het is moeilijk te zien op de foto's.
Maar hij ziet er wel gaaf uit.
Deredere
Deredere

Aantal berichten : 607
Registratiedatum : 2009-11-06
Woonplaats : Nieuw Zeeland

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Silk 2011-08-10, 8:43 pm

@Pete: Ik heb inderdaad ook vaak dat als ik 1 been net heb staan, bij de ander de knie weer buigt. Dus het kan best zijn dat andere poppen hetzelfde hebben, ja. Maar ja, deze heb ik zelfgemaakt, dus ik zie allemaal doomscenario's voor me, lol.

Grappig dat je de ogen nu kleiner vind dan in mijn icon, want ik heb daar namelijk helemaal niets aan veranderd. De irissen in icon zijn WEL iets aan de grote kant. Misschien ligt het daaraan?

@Dere: De ellebogen zijn ter hoogte van z'n taille en als de armen helemaal gestrekt zijn (dat zijn ze nu in geen van de foto's), dan komt de langste vinger net een stukje boven het midden van de dij uit. Eigenlijk had hij tot halverwege het bovenbeen moeten komen, maar omdat de benen van dit type pop in verhouding veel te lang zijn, zien de armen er dan al snel uit als baviaanarmen.

In principe hadden ze nog wat langer gekund, maar ik vond deze lengte niet storend. (Lees: ik was een beetje te zenuwachtig om de boven- en onderarmpjes in tweeen te zagen, zodat ik ze iets kon verlengen, lol)
Silk
Silk

Aantal berichten : 757
Registratiedatum : 2010-05-07
Leeftijd : 40
Woonplaats : Doetinchem

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Momo 2011-08-10, 9:20 pm

Ik vind het erg gaaf wat je allemaal doet! En over het casten het is idd een dure grap maar je kan wel zeggen hoe het moet en dat je het gedaan hebt. Dus dat is wel weer een plus in je productie. Dat je daarna besluit het niet zelf af te maken vind ik niet zo storend.
Momo
Momo

Aantal berichten : 288
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 44
Woonplaats : Utrecht

http://www.wndesign.nl

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Silk 2011-08-12, 1:35 am

@Momo: lol, da's waar. En ik wilde het een keer zelf gedaan hebben, omdat je zo ook leert wat lastig te gieten is en wat niet.

Nog weer een foto, omdat Muis hem graag met haar wilde zien. Dus hier is 'ie dan met (veel te grote maat) pruik:

Project Cyriak - Page 2 6035275516_4408b31ebe_z

Is de foto zo niet veel te overbelicht? Ik kan het niet zien op de computer waar ik nu werk (zeer donker beeld), maar zou wel graag willen weten of het zo is, zodat ik er in het vervolg rekening mee kan houden.
Silk
Silk

Aantal berichten : 757
Registratiedatum : 2010-05-07
Leeftijd : 40
Woonplaats : Doetinchem

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Muisje 2011-08-12, 6:53 am

Ik vind de foto wel prima zo (misschien ander contrast), maar leuk om hem nu met pruik te zien, want dan is de afmeting van zijn hoofd tenopzichte van het lichaam beter te zien. Een pruik voegt ook nog volume toe. Het ziet er niet verkeerd uit in vergelijking tot andere dolls, maar als je voor meer realisme wilt gaan, dan is een kleiner hoofd voor de volgende keer inderdaad beter.
Muisje
Muisje

Aantal berichten : 3208
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 41
Woonplaats : Naast Utrecht

http://www.microwavedcoffee.com

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Silk 2011-08-12, 8:38 am

Ja, zoals bij Iplehouse, moet je bij realistische poppen het hoofdje in verhouding net iets te klein maken, om het er met pruik realistisch uit te laten zien.

Nu was het bij Cyr origineel de bedoeling om de standaard iets-te-groot-poppenhoofd verhouding te hebben, maar in de loop van de tijd ben ik erachter gekomen dat ik meer voor realistische proporties ga. Volgend hoofdje gaat dus meer in die richting.
Silk
Silk

Aantal berichten : 757
Registratiedatum : 2010-05-07
Leeftijd : 40
Woonplaats : Doetinchem

Back to top Go down

Project Cyriak - Page 2 Empty Re: Project Cyriak

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 2 Previous  1, 2

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum